Nejčastější gramatické (a copywriterské) chyby

Datum vytvoření: 28. 03. 2018
Ať už píšete obsah pro web nebo chcete jen psát dobře vypadající obchodní e-maily, musíte se vyvarovat gramatických chyb. Podívejte se na ty nejčastější a oprašte si znalosti češtiny ze školy.
 

Dvanáctero nejčastějších gramatických chyb a typů. Nebo tipů?

1. Ranní x raný

Na ranní poradu byste se měli dobře připravit a raději si i přivstat. Když si představíte, že jste zpět ve škole, i na ranní zkoušky a testy jste se museli dobře připravit. Třeba právě na ty z raného středověku.
  • ranní zkouška - od slova ráno
  • raný středověk, rané brambory - znamená časný

2. Standardní

Standardně se slovo standardní píše se dvěma D. Prostě je to standard. Kdybyste mysleli prezidentskou standartu, je to něco jiného. Ale o ní zřejmě tak často psát nebudete.

3. Samozřejdmost

Možná se budete divit, ale s takovou triviální chybou se můžete setkat. Některým se totiž to "D" s předcházejícího standardu zatoulá k samozřejmosti.

4. 40 °C

Když si nevíte rady, napiště to slovně. Jednoduše čtyřicet stupňů. U zápisu 40 °C, který je správný, se mohou objevit rovnou dva problémy. Prvním je otázka, kam vložit mezeru. Představte si, že píšete dvě slova a mezi nimi necháte přece mezeru. Druhým problémem může být otázka, kde je to označení stupňů? Najdete je pod klávesovou zkratkou alt + 0176. Pak vyjde možná rychleji a jednoduše napsat čtyřicet stupňů. (Navíc je to za víc znaků.)
 
gramatické chyby

5. Zhlédnout x shlédnout

Další dvě slůvka, která se často pletou. A někdy i těm zkušenějším. Už ve škole jste se ale jistě učili, že všude, kam se díváte směrem dolů, píšeme "S". 
  • Shlédnout ze skály - zapamatujte si "S" jako skála, ze které koukáte dolů.
  • Zhlédnout zajímavý závod - Tady zase napište "Z" jako ten závod, na který jste se dívali.

6. Tamější

Pozor na špatný tvar s "mně". Tamější totiž není odvozeno od slova tamní, ale od slova tam. Vždy si řekněte, že něco se odehrává tam, a tak napíšete správný tvar slova.

7. Mě x mně

Tady už začíná vyšší dívčí. Anebo ne? Buď si můžete pamatovat pády nebo do věty místo mě/mně doplníte tebe/tobě.
  • se 2. a 4. pádem pište vždy MĚ. Anebo všude tam, kam si můžete doplnit slovíčko TEBE,
  • se 3. a 6. pádem pište zase MNĚ. Anebo všude tam, kam si můžete doplnit slovíčko TOBĚ.

8. Byste a bychom

I když tato varianta vypadá jako nespisovná, opak je pravdou. Spojení "by jste" totiž nepíší jen extrémní gramatičtí nadšenci, spíše naopak. Kdybyste totiž napsali by jste, jste vedle. A proto vždy pište byste. A podobně je to i u slovíčka bychom. Zapomeňte na "by jste".

9. Viz

Viz není zkratka, viz je sloveso v rozkazovacím způsobu. Viz tak vždy pište bez tečky a v případech, kde chcete čtenáři říct něco jako "podívej se tam". 

10. Tip nebo typ

Máme pro vás deset tipů nebo typů? Zrovna v této větě se to těžko určuje. Záleží totiž na kontextu. Abyste (vizte není tu žádné aby jste) si to dobře zapamatovali a následně i správně napsali, někdy můžete použít za slova tip a typ jejich synonymum.
  • Slovo tip pochází z angličtiny a využívá se při radách nebo odhadech zápasu.
    • Tipujete na vítěze závodu.
  • Slovo typ naopak pochází z řečtiny a latiny. Označuje určitý druh
    • Máte rádi nějaký typ mužů nebo aut.

11. Vám x vám

Správné jsou obě varianty a pravidla pro jejich používání jsou poměrně volná. Obecně se setkáte s tvrzením, že velké písmeno byste měli používat všude v korespondenci, ozvláště když si adresátů vážíte. A tak jsou e-maily jasnou volbou. Jak si ale poradit na webu nebo e-shopu? Hlavní je, držet se toho, co jednou začnete. Přímý zákaz psaní velkého V na webu asi nikde nenajdeme, my se ale držíme toho, že informace pro více lidí píšeme s malým. A pro konkrétní osoby zase s velkým.

12. Procenta

Procenta jsou znamínkem, které je často využíváno a také bohužel často špatně používáno. Přitom si za toto znaménko % stačí dosadit slovo, stejně jako u stupňů v bodě 4. Slevy pak budete mít vždy dobře napsané:
  • 40% sleva = čtyřicetiprocentní sleva,
  • 40 % sleva = 40 procent sleva.

3 užitečné odkazy s gramatickými radami

Nejste si jistí, jak slovo napsat? Pomoci může strýček Google, i tam ale najdete chybné příklady problematických slov. Proto si do prohlížece uložte pár internetových stránek, kde vám dobře poradí.
  • Internetová jazyková příručka Ústavu pro jazyk český vám nejen řekne, jak má slovo správně vypadat. Navíc vám vysvětlí, proč tomu tak je. 
  • Web pravosině.cz vám rychle ukáže, jak to napsat a navíc si na něm můžete procvičovat svoje znalosti. Nejen, že si můžete napsat diktát, ale můžete se nechat vyzkoušet i ze znalostí světové i české literatury. Tomu říkáme opravdové opáčko ze střední.
  • Pro průběžné opakování správné gramatiky doporučujeme články na StudentMagovi. Dočtete se, jak zapracovat na zlepšení svých gramatických znalostí.

Poslední záchrana před chybou

Když už vážně nevíte a žádná příručka vám nedokáže poradit nebo prostě jen nevíte, co vám radí, je tu jednoduchá záchrana. Návod je jednoduchý:
  1. Slovo, u kterého si nevíte rady, smažte.
  2. Použijte jeho synonymum.
Čeština je krásný a bohatý (i když také složitý) jazyk. A má pro nás mnoho a mnoho synonym, která můžete použít ve většině případů. Tak si ušetřete gramatické trápení a použijte synonymum. Poradit vám může slovník synonym.
Veronika Jelínková
Autor: Veronika Jelínková
Psaní mě lákalo a bavilo už na střední škole, proto jasnou volbou po maturitě bylo vysokoškolské studium žurnalistiky. Tam stále získávám zkušenosti nejen z oboru klasické žurnalistiky, ale také PR a mediálních studií.Mám také zkušenosti s prací v novinách. Za svoji kariéru jsem už vytvořila stovky článků. V Sheanu všechny tyto znalosti využiji při psaní textů, které čtenáře zaujmou. Copywriting je často podceňovanou součástí marketingu, ale dlouhodobě přináší výsledky.

Vložte komentář



Zpět na výpis článků

Co o nás říkají klienti

“S firmou Shean s.r.o. spolupracujeme již více než 8 roků. Je pro nás stabilním partnerem s výbornými výsledky práce.”

Ladislav Horčica,  Oknostyl.cz
Ladislav Horčica, Oknostyl.cz jednatel Oknostyl Group s.r.o.

Máte dotaz k tvorbě internetových stránek?

Napište nám. Nebo nás kontaktujte telefonicky.

533 312 782info@shean.cz

Chcete být v obraze?

Přihlaste se k našemu newsletteru.