Zajímavé články

Ve facebookové skupině Holky z marketingu padl dotaz na tipy moravských blogerů a influencerů, kteří by pomohli s propagací jedné nejmenované akce. Mezi odpověďmi zaznělo i doporučení napsat přímo hejtmanovi. Jana Grolicha sleduji dost dlouho na to, abych věděla, že tohle doporučení padlo na úrodnou půdu.

V předvolebních kampaních hlásaly žluté billboardy, že Grolich je jinej. A ono to tak je. Vůbec nemusím a ani v tomto článku a rozhovoru nechci řešit politiku. Chci poukázat na to, že na influencer marketing můžete narazit i tam, kde byste to osobně nečekali. A že když se k tomu přistupuje originálně a s nadšením, tak to má přesně ten efekt, který potřebujete.

Jan Grolich rozhovor o influencer marketingu

Můj rozhovor s hejtmanem Janem Grolichem o tom, jestli se cítí být influencerem

Vaše aktivita na sociálních sítích je obdivuhodná. Když si uvědomím, kolik času zabere příprava příspěvků i reakce, nedovedu si představit, že byste byl na všechno sám. Prozradíte, jestli Vám s obsahem někdo pomáhá?

To máte pravdu, taky musím někdy pracovat (smích). Pomáhá mi s tím kolega. Když nestíhám, tak mu pošlu hlasovku, kde shrnu hlavní myšlenku a jak bych chtěl, aby to vyznělo a zbytek dodělá. Už se známe docela dlouho, takže to většinou trefí.

Fotka s vínem, slivovicí i pivem. V triku, košili, saku i kroji. Necháte si mluvit do toho, co a jak chcete sdílet?

Mluvit si do toho nechám, ale nakonec je to stejně na mně. Nějaké hranice si hlídám. Kolem rodiny mám docela striktní mantinely, co může jít ven a co ne. Ale když jde o pracovní věci, tak tam jsem docela otevřený. Musí to hlavně fungovat.

Podpora darování krve ve FNUSA, Olympijský festival, kuchařka plná receptů z jižní Moravy, Centrum přirozeného porodu ve Vyškově... jen malý výčet toho, co už jste na svých účtech originálním způsobem podpořil. Je něco, do čeho byste ale za žádnou cenu nešel?

Pokud má akce nějaký přesah, tak ji rád podpořím, když na to máme prostor. Takže často to jsou věci, ke kterým má nějakou vazbu kraj, protože se tím snažíme dát vědět, co kraj dělá. Snažíme se to vždycky vymyslet trochu jinak, aby to nebyla taková ta nudná podpora od politika v saku někde před bílou stěnou. A když už něco chci podpořit, tak se to snažíme dělat tak, aby se na to aspoň někdo podíval.

Podívejte se, jak originálně propagoval Jan Grolich například akci Emil open (10. Evropské hry handicapované mládeže).

influencer marketing v politice grolich

Oblíbenost Brna a celkově jižní Moravy roste. Dost výrazně se o to starají skvělé podniky napříč celým krajem. Letos navíc hodil vše na papír Lukáš Hejlík a jeho gastro knížka Brno 100 dokazuje, že má Brno skutečně co nabídnout! Vaši věrní sledující určitě ví, že Vaše žena Madla (Magdalena Grolichová) stojí za úspěšným Piknik boxem. Takže věřím, že právě rozjetou gastro scénu máte jako na talíři... Bavilo by Vás třeba tak trochu fušovat do řemesla FOOD blogerům?

Jo, to by mě docela bavilo, ale na téhle scéně už je docela přetlak, tak budu muset dál dělat hejtmana ;-)

Přes gastro se dostáváme až za hranice. Není tajemstvím, že se Brno stále častěji objevuje i v hledáčku zahraničních turistů. Prozradíte, co Vy sám děláte pro PR kraje právě v zahraničí?

Tohle je docela náročná práce, takže to nechávám na lidech, kteří tomu rozumí. Je tu pořád ohromná spousta míst, o kterých lidi moc neví. Třeba nedávno jsem byl v bývalém vodojemu na Žlutém kopci, a to je prostě úplná pecka. Stačí o tom dát vědět a lidi přijedou sami. Když to uvidí lidi z Hollywoodu nebo Netflixu… budou tu stát fronty. Už teď jsou zatím všechny zveřejněné prohlídky narvané. Tak snad se něco přidá. Stojí to za to.

Být hejtmanem v době, kdy se přes část kraje přežene tornádo, covid i vlna uprchlíků, to chce mít koule. Dokážu si představit, že právě hlavně „díky“ tornádu Vás začalo sledovat podstatně víc lidí i mimo kraj. A s počtem sledujících neroste jen zástup fanoušků a příznivců, ale také haterů. Jak se stavíte k negativním a štvavým komentářům?

Během COVIDu to bylo asi nejhorší. To jsem v jednu chvíli musel říct asistentkám, ať ty maily rovnou mažou. Stačilo si číst ty předměty… Ale jinak je docela klid. Těch negativních komentářů není tolik. Když jde o nějakou konstruktivní kritiku, tak se na to snažím reagovat. Vyloženě hatery nevnímám, to nemá cenu a jako hejtman s tím musím počítat.

Když to shrneme... Natáčíte svůj vlastní podcast (Jinej podcast), děláte průzkumy, rozesíláte newsletter a jste aktivní na sociálních sítích. Má to pro Vás osobně smysl? Jaká je zpětná vazba, kterou dostáváte? A jak se na tuhle aktivitu dívají například kolegové z úřadu?

Je to součást mojí práce. Když jsme se ptali před volbami, co kraj dělá, tak lidi říkali, že neví. Tak se snažím to lidem trochu přiblížit. Ale je to náročné. Když budu informovat čistě věcně jenom o tom, co schválíme na radě nebo v zastupitelstvu, tak to nikoho nebude bavit a nikdo se to nakonec nedozví. Proto děláme spoustu odlehčenějšího obsahu a díky němu se k lidem pak dostanou sem tam i informace, které jsou skutečně důležité. Ale samozřejmě, že mě to taky baví…

Odlehčený obsah může vypadat mimo jiné i takto.

odlehčený obsah na sociálních sítích jana grolicha

Závěrem. Označil byste se Vy sám jako influencer svého kraje? :-)

Já jsem si teprve před chvíli zvykl, že jsem hejtman. :D
 
Děkuji za Váš čas, odpovědi i jiný přístup k propagaci kraje. Ať se i nadále daří!

Mgr. Jan Grolich vystudoval právo na Právnické fakultě Masarykovy univerzity v Brně. Absolvoval advokátní praxi, ale právu se již profesně nevěnuje. V roce 2010 byl zvolen zastupitelem obce Velatice v okrese Brno-venkov, následně i starostou. Dne 11. listopadu 2020 se stal hejtmanem Jihomoravského kraje. Dříve vystupoval také jako stand-up komik.

 

Jaký je tedy přínos influencer marketingu?

Ať už chcete dát světu vědět o svém produktu, firmě, službě či události, je pro vás cesta influencerů a jejich zásahu vhodnou možností. Má to ale svoje specifika a určité podmínky, které vám tu ještě shrnu právě na příkladu jihomoravského hejtmana.

  • Cílovka! Očekává se, že hejtmana budou sledovat právě obyvatelé jeho kraje. Díky tomu se sdílený obsah dostane přesně tam, kam je potřeba. 
  • Osobnost. Tou Jan Grolich bezesporu je. 
  • Originalita. Ať už se jedná o informace k rozpočtu, propagaci jihomoravské kuchařky nebo propagaci Olympijského festivalu, vždy se jedná o naprosto originální koncept proma.

Zdroje:
instagramový účet coolhejtman
duha.mzk.cz

Gabriela Bartošovská

Správkyně sociálních sítí a PR specialistkaVíce o mně