Zajímavé články

S novým rokem se u nás ohlásila i novinka ve světě sociálních sítí založená pouze na zvuku. Pravděpodobně jste o ní už slyšeli, protože se kolem ní strhl pěkný povyk. Méně pravděpodobnější už však je, že jste se do ní také dostali. Clubhouse je totiž jen pro zvané. Proč o této aplikaci všichni mluví, jak se do ní dostat a v čem spočívá její kouzlo?

Nová aplikace Clubhouse

Co je Clubhouse a jak tato aplikace funguje?

Clubhouse (česky klubovna) je sociální síť, kde nezáleží na tom, co máte zrovna na sobě nebo kde se nacházíte. Důležité je, zda máte co říct. Nebo chuť poslouchat. Důraz je kladen na mluvené slovo. Jinak než svým hlasem se zde nedomluvíte, textové zprávy v Clubhouse tak ani nehledejte.

Pokud si chcete pokecat, navázat nové kontakty nebo se dozvědět něco nového, je pro vás Clubhouse to pravé. Tedy za předpokladu, že máte dostatek času. Tato aplikace je totiž, jak už to tak u sociálních sítí bývá, vysoce návyková. Zvlášť v době, kdy jsou díky celosvětové pandemii naše sociální kontakty omezeny na minimum, je lehké propadnout kouzlu Clubhouse. Možná právě proto se momentálně těší tak velké oblibě.

Kromě všedního klábosení můžete v „klubovně” i diskutovat na dané téma s odborníky (kterých tu mimochodem není málo). Clubhouse je navíc zajímavou příležitostí i pro podnikatele. Už teď si uživatelé pochvalují počet nových spojení významných pro jejich business, které zde navázali během diskusí.

Často se pak tito uživatelé propojují na profesních sociálních sítích, jako je například LinkedIn, a získávají tak další cenná spojení. Jak na Linkedin jsme se rozepsali v tomto článku.

Jak se dostat do Clubhouse aneb pozvánka nad zlato

Do Clubhouse se jen tak nedostanete. Někdo, kdo už aplikaci používá, vás totiž musí pozvat. A aby to nebylo tak jednoduché, je aplikace (zatím) dostupná pouze pro operační systém iOS. Pokud tedy nevlastníte mobilní telefon značky Apple, máte smůlu. Časem by měla být aplikace dostupná i pro Android, na to si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat. Podle posledních informací totiž vývojáři aplikace na verzi pro tento operační systém ještě nezačali pracovat.

Pozvánka do Clubhousu

Kde si Clubhouse můžete stáhnout?

Další variantou, jak se dostat do Clubhouse, je zapsat se do pořadníku. Stáhněte si aplikaci do telefonu, zarezervujte si uživatelské jméno a čekejte. Lidem, kteří už Clubhouse používají a mají vaše telefonní číslo ve svých kontaktech, se ukáže upozornění o vašem připojení a následně vás mohou do aplikace pustit.

Jakmile se do aplikace dostanete, obdržíte automaticky 2 volné pozvánky, které můžete poslat dál. Když budete na této sociální sítí aktivní, Clubhouse vás odmění v podobě dalších pozvánek.

Clubhouse je momentálně dostupný pouze v Apple Store.

Jak už to tak bývá, co není k mání, po tom toužíme nejvíc. Není tedy divu, že se za krátkou dobu začaly objevovat nabídky s prodejem pozvánek. Zlí jazykové tvrdí, že lidé mají potřebu vydělávat úplně na všem. My říkáme, kde je poptávka, tam je i nabídka. A tady poptávka rozhodně je.

Sami autoři Clubhouse prohlásili, že jejich cílem není vytvořit exkluzivní aplikaci pouze pro vyvolené. Ale podle jejich slov chtějí budovat komunitu pomalu a postupně si připravovat a vylepšovat funkce, které jim pomohou zvládnout větší počet uživatelů.

Sejdeme se v “růmce” – založte novou místnost, nebo se připojte do klubu

K diskuzím slouží tzv. místnosti (anglicky room), pro které u nás již zdomácněl výraz “růmka”. Založit místnost může každý uživatel na hlavní stránce. Můžete se také stát členy tematických klubů nejrůznějších zaměření a vytvářet v nich místnosti pro jejich členy. Místnost lze i dopředu naplánovat na konkrétní datum a čas.

Místnosti v Clubhousu

Pro a proti aplikaci Clubhouse

Výhodou Clubhouse je, že vás nenutí být přilepení k obrazovce telefonu. U poslouchání a konverzování můžete třeba vařit, jít na procházku nebo si zacvičit. Máte možnost poslechnout si zdarma experty z různých oborů a diskutovat s nimi v reálném čase.

Naopak nevýhodou může být nemožnost ovlivnit den ani hodinu, kterou v aplikaci strávíte. Pokud nejste zakladatel místnosti, nemůžete určit, kdy si ji poslechnete. Jestliže se chcete diskuse v konkrétní místnosti zúčastnit, nezbývá než přizpůsobit svůj program. FOMO (Fear of Missing Out, česky strach z propásnutí) zde jede na plné obrátky.

Přežije Clubhouse konec lockdownu?

Má Clubhouse potenciál stát se další nejpoužívanější sociální sítí? To ukáže čas. Velkou roli hraje koronavirová epidemie a s ní spojená sociální izolace. Žijeme v době, kdy máme minimum sociálního kontaktu a všichni si chtějí s někým popovídat. Clubhouse může být určitou formou psychické podpory lidí, kteří jsou přes rok uvěznění doma. Otázkou je, zda tento efekt nezmizí v momentě, kdy skončí nouzový stav a opatření s ním spojená. Nepůjdeme raději na kafe nebo konferenci?

Další hrozbou jsou velcí hráči na poli sociálních sítí. Není tajemstvím, že Facebook už začal pracovat na nové funkci založené pouze na hlasovém projevu. Asi všichni známe příběh aplikace Snapchat a Instagram Stories…

Budoucnost Clubhousu

Twitter zase v listopadu minulého roku představil svůj nový produkt Spaces, audio místnosti pro diskutování různých témat. Může se stát, že lidé dají přednost mít vše na jednom místě a budou tento nástroj využívat na sociální síti, kterou znají, mají ji v telefonu už nainstalovanou a nemusí se znovu někde registrovat. Tím spíš, když bude dostupný pro všechny. Už teď jsme přehlceni aplikacemi, mezi které dělíme svůj volný čas, proč přidávat další?

Velký otazník se vznáší také nad směrem, kterým se bude ubírat vývoj samotné aplikace. Podaří se se vzrůstajícím počtem uživatelů udržet kvalitu diskusí? Ne každému je příjemné mluvit v místnosti plné cizích lidí – bude dostatek lidí, kteří budou místnosti moderovat? Na Clubhouse se objevuje spoustu expertů z různých oborů, kteří zdarma sdílejí své know-how. Jak dlouho to ale budou chtít dělat zadarmo? A pomůže jim případně Clubhouse s monetizací obsahu? A budou za to lidé vůbec ochotni platit?

Hledáte příručku na přežití v tomto novém social fenoménu? O tom jsem se rozepsala v dalším díle povídání o Clubhousu.

 

Petra Adámková

Správce sociálních sítí a PR specialistkaVíce o mně