Proč řešit rychlost načítání webu a jak rychlost webu změřit

Datum vytvoření: 27. 03. 2019
Zvýšení konverzí, lepší pozice ve výsledcích vyhledávání a především lepší uživatelský prožitek. To vše a další výhody vám může přinést rychlý web. Rychlost načítání webu je v dnešní době rozhodně něco, co by se nemělo podceňovat a je potřeba tomuto tématu věnovat dostatečnou péči jak při vývoji nového webu, tak při jeho údržbě. Co všechno pro svůj web či e-shop můžete udělat se dočtete v tomto článku.

Proč řešit rychlost? Pomůžeme tak cílům webu

To proč vlastně řešit rychlost svého webu (e-shopu) jsme si nastínili již na začátku. Jde nám hlavně o to, aby uživatelé přicházející na náš web zde příjemným způsobem mohli provést akci vedoucí k jejich záměru návštěvy (např. koupě produktu nebo získání potřebných informací). Tohle se musí dít dostatečně rychle a plynule bez toho, aniž by musel uživatel dlouho čekat na vykreslení webu. Pro posouzení nám poslouží tři základní časové limity:
 
  • méně než 100 ms – považujeme za okamžitou reakci
  • méně než 1 s – poznáme prodlevu, ale nepřerušíme úkol
  • více než 10 s – ztrácíme pozornost a máme tendenci začít plnit jiný úkol

Ve spojení s uživatelským prožitkem nám z toho určitě plyne i zvýšení úspěšnosti webu, jinými slovy zvýšení konverzí. Příkladem může být americký Walmart, kde změřili, že každá 1 vteřina zrychlení načtení stránky jim přinese 2% navýšení konverzí. Dalším argumentem je Google. Ten se dívá na rychlost načítání a podle toho umí upřednostnit rychlejší weby před těmi pomalejšími ve výsledcích organického vyhledávání. Také rychlejším webům jsou před konkurencí nabízeny lepší ceny inzerátů Google Ads (dříve AdWords) a jejich lepší zařazení.

Žijeme v době mobilních zařízení. Podle infografiky Heureky se podíl mobilních návštěv na českých e-shopech za rok 2018 vyšplhal na 45 %. To už je důvod sám o sobě. Připojení k bezdrátovým sítím se v rychlosti nemůže vyrovnat pevnému připojení. I přes existenci rychlých sítí jako je LTE, musíme na mobilní telefony myslet a optimalizovat objem stahovaných dat a způsob jejich servírování.

Rychlost internetu
 

Jak rychlost webových stránek změřit?

Existuje mnoho nástrojů, které vám dokážou podat různé informace o rychlosti webu. Mezi ty nejlepší my řadíme tyto:
 
Pro prvotní měření postačí Google PageSpeed Insights, které vám v číslech řeknou podstatné informace z testování na mobilních zařízeních i na počítačích. Není potřeba a není ani správné snažit se mít 100 bodů ze 100. Pokud však jste v červených číslech je to impuls k tomu, začít něco dělat.

 
„Testujte všechny důležité vstupní stránky.”
 

Metriky

Pro měření svého webu potřebujeme vědět, na které metriky se soustředit a co vlastně znamenají. Tady jsou ty nejdůležitější:

  • First Byte (TTFB)
    • Jak rychlý je server.
    • Čím nižší, tím lepší. Ideální pro síť 3G je pod půl vteřiny.
  • Speed Index (SI)
    • Jak rychle se vykresluje obsah.
    • Čím vyšší, tím horší. Ideální čas je do 2000 ms.
  • Time to Interactive (TTI)
    • Kdy je stránka připravená na uživatelské vstupy.
    • Nižší je lepší. Ideální jsou nízké jednotky vteřin.
  • Page Load
    • Čas, kdy je staženo vše ze stránky.
    • Nižší je lepší. Ideální je do 5 vteřin.

Rychlost vašeho webu je velice důležitá a nesmí se opomíjet. V tomto článku jste se dozvěděli základní informace o rychlosti webu, proč je dobré tomuto tématu věnovat pozornost a jaké nástroje k zjištění rychlosti webu doporučujeme. Ve druhé části článku o rychlosti webu se zaměříme již na konkrétní kroky pro optimalizaci rychlosti webu. Tak se těšte na další díl!

 
Michal Loukota
Autor: Michal Loukota
V Sheanu jsem začal pracovat už při škole a dnes se starám o napojování a propojování html řezu se systémem, také spravuji weby a e-shopy. Pokud tedy klient přijde s požadavkem na naše servisní oddělení, často ho řeším já. A vždy se jej snažím vyřešit nejlépe, jak to jen jde, protože na prvním místě je pro mě spokojenost našich zákazníků. Jen těžce se mi odchází od rozdělané práce, a tak si klienti můžou být jistí, že jim vždy pomůžu s jejich problémem. A abych plnil úkoly co nejlépe, stále na sobě pracuji.

Vložte komentář



Zpět na výpis článků

Co o nás říkají klienti

“S firmou Shean s.r.o. spolupracujeme již více než 8 roků. Je pro nás stabilním partnerem s výbornými výsledky práce.”

Ladislav Horčica,  Oknostyl.cz
Ladislav Horčica, Oknostyl.cz jednatel Oknostyl Group s.r.o.

Máte dotaz k tvorbě internetových stránek?

Napište nám. Nebo nás kontaktujte telefonicky.

533 312 782info@shean.cz

Chcete být v obraze?

Přihlaste se k našemu newsletteru.