V marketingu (a nejen tam) platí obecně jedna věc. K úspěšnému vyhodnocení strategií, taktik, kanálů, nebo kampaní potřebujeme mít data. A potřebujeme jich mít dost. Naštěstí máme šikovné nástroje, jako je Google Analytics, Google Ads, Sklik, Business manager od Facebooku aj., které nám umí naservírovat pořádnou porci dat. Jenže jak následně z tohoto množství dat vybrat ta pravá a analyzovat je? A vyhodnotit v nějakém uhlazeném kabátku? Je to jako vaření rychlé večeře a chutné večeře. Máme mnoho ingrediencí, ale ne všechny můžeme kombinovat dohromady. A pak se z toho jídla chcete těšit i pohledem, než si jej dáte.
Vytvořte si kuchařku a nasyťte se
Ne doslova samozřejmě. Namísto kuchařky použijeme Google Data Studio a sytit se budeme reporty. Proč Google Data Studio? Jeho výhody vidíme především v:- Jednoduchém propojení s různými zdroji dat (Google Analytics, Google Ads, Sklik, Google sheets, aj.),
- možnost tvorby vlastních polí,
- množství grafů, které umí naše data hezky vizualizovat, seřadit, poskládat…,
- automatické zasílání reportů, jednoduché sdílení,
- je zdarma.
- Konektory občas zlobí.
- Ne vždy lze kombinovat taková data, která potřebujeme.
- Nelze reporty třídit do složek v rámci Data Studia.
Grafy, to je oč tu běží
Největší výhodou Data Studia jsou předpřipravené grafy, které jen stačí naplnit daty. Ta čísla, která vám tak naháněla hrůzu v tabulkách? Žádný problém, udělejte si z nich pěkný přehled. Dejte jim slušivý kabátek, ohromte šéfa a interpretujte data snadněji. Že to zvládnou i samotné jednotlivé systémy? Ano, to zvládají. Ale proč klikat stokrát, nastavovat filtry, porovnávat složitě data s údaji z jiných systémů, když můžu mít vše pohodlně na dvě kliknutí? Předpřipravit report, pak kdykoliv otevřít, nechat Data Studio zpracovat nová data a můžeme vesele analyzovat. Z vlastní zkušenosti víme, že takto vytvořený report nám ušetří spoustu času, data si můžeme mezi sebou detailněji porovnávat a lépe vyhodnocovat.
Informovat a být informovaný. Automaticky
V rámci Data Studia lze nastavit i automatické zasílání reportů. Denně, týdně, měsíčně? Jak je libo, každý podle svého uvážení. Tuto možnost využijí rádi i klienti. Spravujete jim například marketing? Pravidelnou dávku informací o tom, jak se vyvíjí jejich web/e-shop jistě ocení. Navíc jim jednoduché grafy můžete ušít přímo na míru z dat, která jsou pro ně důležitá a vše ostatní se už potom děje na pozadí automaticky bez vašeho zásahu. Žádné měsíční nastavování reportů a ruční zasílání.Jediné, co to bude stát, je váš čas
Ano, je to tak. Čas, který věnujete vytvoření reportu. Aktualizace reportů je automatická, zasílání také. Celé Google Data Studio je zdarma, což považujeme za velkou výhodu. Na začátku se může zdát, že nad tvorbou reportů strávíte poměrně dost času. Ale chcete je přeci kvalitní, tak proč byste trochu toho času nevěnovali tvorbě? A pak jsou tu úpravy, které možná budete v průběhu životnosti reportu dělat. V konečném důsledku však reporty při analýzách dat ušetří spoustu času a energie.
I Data Studio má nedostatky a limity, na které jistě časem sami narazíte. A pak je to otázka kompromisů. Pozitivní je, že Google na vylepšení neustále pracuje a přináší nám nové možnosti, které práci s reporty usnadňují. V konečném důsledku je tak za málo peněz hodně muziky a nás práce s tímto nástrojem baví. Co vy? Využíváte jej? Pochlubte se v komentářích, jak s ním pracujete.