Slovník pojmů
A
A/B testování
Spočívá ve vytvoření dvou různých variant testovaného produktu a následném použití té s lepšími výsledky.
Více o pojmuAbove the fold
Jedná se o horní část stránky, která se po načtení zobrazení bez nutnosti skrolovat.
Více o pojmuAIDA
Jedná se o zkratku anglických slovíček Attention, Interest, Desire, Action - tedy pozornost, zájem, přání a akce. Je to model, který se aplikuje na navrhování marketingových strategií a psaní reklamních textů.
Více o pojmuAktualita
Jak už z názvu vyplývá, jedná se o text, který přináší něco nového, aktuálního.
Více o pojmuAlgoritmus šíření příspěvků na FB
Algoritmus šíření příspěvků na FB řídí pořadí zobrazení příspěvků ve feedu.
Více o pojmuAlternativní text
Alternativní text se přidává k popisu multimediálního obsahu a pomáhá vyhledávači určit, co je na obrázku nebo videu zobrazeno.
Více o pojmuAnalýza klíčových slov
Podrobná klasifikační analýza je základním stavebním kamenem dobře optimalizovaného webu nebo e-shopu.
Více o pojmuB
B2B
B2B je zkratka anglického sousloví business to business. Jde tedy o obchodní vztah mezi dvěma společnostmi.
Více o pojmuB2C
Zkratka pro Business-to-consumer popisuje obchodní vztah mezi prodejcem a koncovým zákazníkem.
Více o pojmuBackend
Výraz Backend (složen z anglických slov Back a End) označuje část webové aplikace, která běží na serveru a jejím úkolem je podávat data prohlížeči.
Více o pojmuBlack Hat SEO
Jedná se o soubor SEO praktik, které jsou zakázány a prohlížeče za ně mohou penalizovat.
Více o pojmuBusiness Manager
Jedná se o nástroj pro administraci facebookových stránek a inzertních účtů.
Více o pojmuBuzz marketing
Buzz marketing má za cíl vyvolat rozruch kolem produktu pomocí ústního šíření mezi spotřebiteli.
Více o pojmuC
CAPTCHA
Tento akronym označuje test, který slouží k rozeznání skutečných uživatelů od robotů.
Více o pojmuCílová skupina
Slangově se užívá pojem cílovka. Jedná se o skupinu lidí, pro kterou se daný text píše.
Více o pojmuClaim
Claim je vlastně slogan nebo motto – krátký text, který si spojíme s určitou značkou a tím, jak spolu tvoří její image.
Více o pojmuCLV
Tato metrika vyjadřuje, jakou hodnotu pro nás má stálý zákazník, který se pravidelně vrací a nakupuje.
Více o pojmuContent marketing
Obsahový marketing, jehož náplní je tvorba obsahu a to nejen textového, ale i multimediálního.
Více o pojmuConversion Rate
Conversion rate (konverzní poměr), který se vypočítá jako podíl konverzí a návštěvníků.
Více o pojmuCopyediting
Jak už je z názvu patrné, při copyeditingu textař již napsaný text edituje, ale rovněž jej i copywritersky vylepšuje.
Více o pojmuCopyright
Při vyslovování zní toto slovo podobně jako copywrite, ale význam je zcela jiný.
Více o pojmuCopywriting
Stručně by šlo napsat – reklamní textařina. Jedná se o psaní nejrůznějších textů na e-shopy a weby.
Více o pojmuCTA
Zkratka CTA pochází z anglických slov call to action, česky se překládá jako výzva k akci.
Více o pojmuCTR
CTR (Click Through Rate) znamená kolik procent lidí, jimž se zobrazila naše reklama, na ni kliklo.
Více o pojmuCZ-NACE
Je to zkratka pro klasifikaci ekonomických činností vydávanou Evropskou komisí od roku 1970.
Více o pojmuD
Denní rozpočet
Námi zvolený rozpočet, jaký může naše konkrétní kampaň utratit během jednoho dne.
Více o pojmuDescription
Pojmem description se označuje krátký text o dvou třech větách, který výstižně popisuje obsah stránky, ke které náleží.
Více o pojmuDosílka
V online marketingu se dosílkou rozumí taková e-mailová kampaň, která je odeslaná na segment příjemců, kteří neotevřeli či se neproklikli v původně zaslané kampani.
Více o pojmuDrobečková navigace
Drobečková navigace je prvek, který uživatelům pomáhá s navigací na webu, stejně jako pomohly drobečky Jeníčkovi a Mařence s hledáním cestičky v temném lese.
Více o pojmuDuplicitní obsah
Jedná se o obsah, který je zkopírován z jedné webové stránky a bez úprav vložen na jinou stránku.
Více o pojmuDynamická reklama
Dynamické reklamy mohou zákazníkům nabídnout přesně to, co na internetu hledají.
Více o pojmuE
E-commerce
Označení pro obchodní činnosti v rámci internetu a dalších elektronických prostředků.
Více o pojmuE-mailing
V případě dobrého nastavení se jedná o nízkonákladovou formu marketingu, která má dobře měřitelné výsledky, velkou návratnost investic a také obrovský zásah.
Více o pojmueCPC
eCPC je vylepšená cena za proklik. Vyhledává aukce reklam, kde je vyšší pravděpodobnost konverze.
Více o pojmuEngagement
Pojem engagement v marketingu označuje přímou interakci uživatele na publikovaný obsah.
Více o pojmuEvent
Zjednodušeně řečeno jde o definovanou událost, která je-li vykonána, je i zaznačena v GA4.
Více o pojmuF
Facebook je díky několika milionů uživatelů nejrozšířenější sociální sítí na světě.
Více o pojmuFacebook Boost
Facebook Boost je placená služba Facebooku, která podporuje lepší viditelnost příspěvku.
Více o pojmuFacebook katalog
Položky, které chcete inzerovat a prodávat na Facebooku a Instagramu, můžete uložit do produktového katalogu.
Více o pojmuFacebook pixel
Facebook pixel je kód pro web, který umožňuje měření, optimalizaci a sestavování okruhů uživatelů.
Více o pojmuFAQ
Jedná se o akronym označující anglickou frázi frequently asked questions, což můžeme přeložit jako často kladené otázky.
Více o pojmuFavicon
Jedná se o ikonu stránky, která se většinou zobrazuje před titulkem stránky v záložce prohlížeče, v historii nebo ve vyhledávačích.
Více o pojmuFeed
Datový soubor s informacemi o prodávaném zboží. Používá se pro napojení dat z e-shopu.
Více o pojmuFrontend
Pojem frontend je to, co běžní uživatelé vidí, když přijdou na adresu konkrétního webu či e-shopu.
Více o pojmuG
GDN
Google Display Network je obsahová síť webů zapojených do reklamního systému Google Ads.
Více o pojmuGDPR
Tento soubor pravidel na ochranu dat platí v zemích EU od května 2018 a musí být dodržován všemi, kteří zachází s osobními údaji.
Více o pojmuGoogle Ads
Reklamní systém od Googlu, jehož prostřednictvím je možné zakoupit reklamu ve vyhledávání na Googlu.
Více o pojmuGoogle Analytics
Služba od Googlu, která například pomáhá sledovat zdroje návštěvnosti a chování našich zákazníků na webu.
Více o pojmuH
Hashtag
S tímto populárním symbolem # se setkáte zejména na sociálních sítích, kde se používá k označování klíčových slov.
Více o pojmuHeadline
Správně napsaný nadpis musí čtenáře zaujmout a vystihnout, o čem text nebo odstavec pojednává.
Více o pojmuHover
Označení Hover efekt používáme pro to, když se prvek na webové stránce změní při najetí kurzoru myši.
Více o pojmuHreflang atribut
S tímto atributem se setkáte zejména při práci se SEO. Používá se na zacílení vícejazyčných webů pro určité publikum.
Více o pojmuHTML
HTML je zkratka pro hypertextový značkovací jazyk, který se používá pro tvorbu webových stránek.
Více o pojmuHTTPS
Zkratkou HTTPS se označuje protokol umožňující zabezpečenou komunikaci webového prohlížeče s webovým serverem.
Více o pojmuCH
Churn rate
Churn rate je metrika, která vyjadřuje rychlost, s jakou zákazníci přestávají využívat služby dané firmy.
Více o pojmuI
Iframe
Značka iframe v HTML umožňuje vložit do vymezeného prostoru stránky obsah jiné stránky včetně stránek z jiných serverů.
Více o pojmuIndexace
Tento pojem je spjatý s vyhledávači a označuje proces, během kterého je ukládán obsah webových stránek do databáze vyhledávačů.
Více o pojmuInstagram je bezplatná aplikace pro sdílení fotek, videí a chatování s přáteli.
Více o pojmuInterní prolinkování
Jde o umisťování odkazů v rámci jednoho webu. Například v článku v poradně je prolink na zmiňovanou kategorii.
Více o pojmuIP adresa
IP adresa (Internet Protocol Address) je vyjádřena jedinečnou kombinací čísel, která identifikuje konkrétní počítač.
Více o pojmuJ
JavaScript
JavaScript je objektově orientovaný skriptovací jazyk, se kterým se uživatelé nejčastěji setkávají v prohlížečích na e-shopech a webových stránkách.
Více o pojmuK
Kanál vybraných příspěvků na FB
Seznam příspěvků uprostřed hlavní stránky, který se neustále aktualizuje.
Více o pojmuKlíčové slovo
Slova, která spustí odpovídající reklamu na základě prolnutí s vyhledávacím dotazem nebo obsahem webu.
Více o pojmuKonverzní cesta
Jedná se o označení cesty návštěvníka webu napříč marketingovými kanály, která končí konverzí.
Více o pojmuKorektura
Při korektuře copywriter nebo korektor opravuje v textu gramatické a stylistické chyby.
Více o pojmuL
Laterální fráze
Pod laterální fráze spadají klíčová slova, která odpovídají specifičtějšímu vyhledávání.
Více o pojmuLink bait
Link Bait (taky známý jako linkbait) je ve své podstatě SEO praktika starající se o vytváření obsahu, který přiláká backlinky.
Více o pojmuLinkedIn je profesní sociální síť, která uživatelům umožňuje vystavovat své profesní zkušenosti, vzdělání a dovednosti na osobním profilu.
Více o pojmuLogo
Logo je graficky ztvárněný název, symbol nebo obrázek, který pomáhá rychleji si zapamatovat značku.
Více o pojmuM
Mapa webu
Sitemap, také známá jako mapa webu je ve své podstatě hierarchicky uspořádaný seznam stránek, které se na daném webu nachází.
Více o pojmuMarketplace
Pomocí Marketplace na Facebooku můžete nakupovat a prodávat položky mezi lidmi ve vaší komunitě.
Více o pojmuMessenger
Facebook Messenger je služba a aplikace pro posílání rychlých zpráv mezi uživateli Facebooku.
Více o pojmuMikrotexty
Jedná se většinou o kratší texty servisního charakteru, které je ale dobré mít sladěné s celkovou tonalitou webu.
Více o pojmuN
Návštěvnost
Ve slovníku social specialistů se jako návštěvnost označuje počet uživatelů, kteří si zobrazí váš profil.
Více o pojmuNevirální dosah
Nevirální dosah zobrazuje počet uživatelů, kterým se zobrazil obsah vaší stránky.
Více o pojmuNews Feed
News Feed je to, co vidíte hned po zapnutí Facebooku, Instagramu či jiných sociálních sítích na své zdi.
Více o pojmuNewsletter
Je to druh e-mailové zprávy, kterou firmy zasílají těm, kteří se k odběru přihlásili.
Více o pojmuNofollow
Tento pojem z oblasti SEO zastává funkci atributu a pojí se s odkazy na webu. Informuje internetové vyhledávače o tom, že mají daný odkaz vynechat ze sledování.
Více o pojmuO
Off-page faktory
S off-page faktory se pracuje mimo web a patří mezi ně především zpětné odkazy a dále také zmínky na sociálních sítích.
Více o pojmuOmnix
Jedná se o unikátní systém, který se postará o webový obsah na jednom místě. Omnix spojuje v jedno redakční systémy, elektronický obchod ale i nástroje na interní komunikaci.
Více o pojmuOn-page faktory
Faktory s přívlastkem on-page jsou takové, se kterými se pracuje přímo na webu a cílem je zvýšit viditelnost webu v neplacených výsledcích vyhledávání.
Více o pojmuOrganic traffic
Jedná se o přirozenou (organickou) návštěvnost, která je získávána z vyhledávačů jako Seznam nebo Google.
Více o pojmuOrganický dosah na FB
Představuje počet lidí, kteří viděli jakýkoliv váš příspěvek alespoň jednou.
Více o pojmuP
Perex
Jedná se o úvodní odstavec, který shrnuje o čem daný text je a má za úkol čtenáře nalákat k dalšímu čtení.
Více o pojmuPersona
V kontextu obsahového marketingu jde o fiktivní osobu, typického představitele dané cílové skupiny.
Více o pojmuPHP
PHP (Hypertext Preprocessor) je skriptovací programovací jazyk používaný pro vývoj webových aplikací.
Více o pojmuPlacený dosah na FB
Představuje počet lidí, kterým se na obrazovce zobrazil jakýkoli placený příspěvek vaší stránky.
Více o pojmuPNO
Z PNO zjistíte, kolik procent z celkového obratu bylo potřeba vydat na danou reklamu.
Více o pojmuPodíl zobrazení
Procento počtu zobrazení, které vaše reklamy získají ve srovnání s celkovým počtem zobrazení, které by získat mohly.
Více o pojmuPop-up okno
Pop-up (nebo také vyskakovací) okno je specifický marketingový formát, jehož cílem je návštěvníka webu upozornit na něco zajímavého.
Více o pojmuPoptávkový formulář na webu
Pomocí poptávkového formuláře získá firma kontakt na zákazníka, který o její služby nebo produkty sám projevil zájem.
Více o pojmuPovědomí o značce
Anglicky označované Brand Awareness. Jde o znalost značky v cílové skupině.
Více o pojmuPPC
Zkratka PPC je odvozena z anglickéhou sousloví pay-per-clik. Jedná se tedy o reklamu, u níž inzerent neplatí za její zobrazení, ale za kliknutí.
Více o pojmuPR článek
Dříve se jednalo o text umístěných v novinách, dnes je tímto termínem označován i článek publikovaný na nějakém internetovém portálu.
Více o pojmuPřímá návštěvnost
Přímá návštěvnost je, když uživatel navštíví danou webovou stránku napřímo.
Více o pojmuPrincip obrácené pyramidy
Podle tohoto principu patří to nejpodstatnější a nejzajímavější do horní části textu.
Více o pojmuPřípadová studie
Případová studie je v marketingu nezbytným nástrojem, díky kterému firmy efektivně prezentují své schopnosti a dosažené úspěchy.
Více o pojmuPrůměrná CPC
Průměrná cena (CPC = Cost Per Click), kterou jsme zaplatili za kliknutí na naši reklamu.
Více o pojmuPrůměrná pozice
Metrika (již neaktivní v Google Ads), která ukazuje, na které pozici se průměrně zobrazují naše reklamy.
Více o pojmuR
Responzivní design
Responzivní design webu zaručuje, že se jednotlivé webové stránky zobrazují trochu jinak v závislosti na tom, na jakém zařízení jsou prohlíženy.
Více o pojmuRetargeting
Cílení reklamy na uživatele, kteří navštívili web, používá se u Seznam Skliku.
Více o pojmuRFM analýza
RFM analýza je metodou segmentace zákazníků, která je založena na předchozím nákupním chování.
Více o pojmuRLSA
Remarketing Lists for Search Ads jsou remarketingové seznamy pro reklamy ve vyhledávání.
Více o pojmuRobot
Tento speciální program, také známý jako crawler nebo zkráceně bot, prochází internetové stránky a na nich vykonává určitou činnost.
Více o pojmuRSS
RSS je formát, který umožňuje webovým stránkám a online zdrojům sdílet svůj obsah ve strukturované podobě.
Více o pojmuS
Samplování (vzorkování)
Každý report v GA4 je sestaven z určitého množství dat, které má ovšem své limity.
Více o pojmuSEO
Termínem SEO se označuje činnost, při níž se web či e-shop optimalizuje pro internetové vyhledávače.
Více o pojmuSERP
Jedná se o zkratku anglického sousloví Search Engine Results Page - stránka výsledků vyhledávání.
Více o pojmuSkóre optimalizace
Nová metrika v Google Ads, odhaduje, jak dobře si náš účet pravděpodobně vede a zda využívá svůj potenciál.
Více o pojmuSocial proof
Social proof (sociální důkaz) je fenomén, při kterém lidé následují chování ostatní, když si nejsou jisti, jak se rozhodnout.
Více o pojmuSTDC
Tato zkratka je pomůckou při vytváření online marketingových strategií, kdy nákupní cyklus zákazníka rozdělíme do čtyř fází. V každé z fází je nutné mít k potenciálním zákazníkům odlišný přístup.
Více o pojmuStories
Stories neboli příběhy na Facebooku jsou krátké uživatelsky generované sbírky fotografií a videa.
Více o pojmuT
Tag
Jedná se o slovo nebo slovní spojení, kterým označíme článek a které nejlépe vystihuje jeho zaměření.
Více o pojmuTestimonial
V testimonialu je citace konkrétní osoby, která komentuje/hodnotí produkt či službu.
Více o pojmuTikTok
TikTok je sociální síť, kde si uživatelé sdílejí krátká videa, která mohou doplnit různými filtry, nebo hudbou.
Více o pojmuTitulek
Jedná se o řádek v hlavičce zdrojového kódu. Zobrazuje se v záložce internetového prohlížeče a ve výsledcích vyhledávání.
Více o pojmuTonalita
Je to označení pro naladění komunikačního stylu, který se bude používat pro všechny texty.
Více o pojmuTwitter je jednou z nejznámějších sociálních sítí na světě, často využívaná k mikroblogování.
Více o pojmuU
Update
Update je pojem z angličtiny, kterým se označuje činnost, při níž se něco staré nahradí něčím novým.
Více o pojmuUSP
Zkratka z anglického sousloví Unique Selling Propositon označuje „něco”, čím je firma/značka/e-shop lepší než konkurence.
Více o pojmuUTM
Jedná se o text přidaný k URL adrese, díky kterému můžete snadno zjistit, odkud zákazníci na danou URL adresu chodí.
Více o pojmuV
Virální dosah
Virální dosah zobrazuje počet uživatelů, kterým se ve feedu zobrazil váš obsah, protože jeho přítel vaši stránku sleduje, nebo na příspěvek reagoval.
Více o pojmuW
WYSIWYG
Označují se tak editory, do kterých není potřeba zadávat kód ručně ale uživatel může pracovat v grafickém rozhraní.
Více o pojmuX
XML Feed
Jedná se o datové soubory, které v sobě obsahují informace o produktech na vašem e-shopu – od ceny až po dostupnost.
Více o pojmuZ
Zobrazení stránky
Představuje počet zobrazení profilu stránky lidmi včetně lidí přihlášených k Facebooku i těch, kteří přihlášeni nejsou.
Více o pojmuZvukové logo
Je to součást sound brandingu a používá se při propagaci značky. Jedná se vlastně o krátkou melodii, lidský hlas nebo jednoduché zvuky.
Více o pojmu