Jaké fotografie použít na e-shop?

Datum vytvoření: 09. 07. 2018
Možná se to nezdá, ale samotná fotografie má větší váhu, než si můžeme myslet. Dokonce lze dohledat i odborné studie a průzkumy o psychologii fotografie a o tom, jak na zákazníky působí různě zpracované fotografie. Pojďte se na ně společně se mnou podívat a porovnat i reálné příklady. 

Dostaňte do produktových fotek příběh a emoce

Ano, bude to stát podstatně více času a zřejmě i peněz, ale z dlouhodobého hlediska se to jistě vyplatí. V dnešní době se víc a víc posunuje naše vnímání a právě vizuální podoba hraje důležitou roli. Zvláště dnes, kdy je naprostá většina lidí "odkojena sociálními sítěmi", blogery, vyladěnými magazíny a zvyklá na vysoký standard. Nehledě na to, že nemusíte nutně ihned přefotit všechny fotografie, které máte na e-shopu. Klidně si vyberte pár produktů, které jsou pro vás důležité, máte na ně dobrou marži nebo patří mezi žhavé novinky, a právě do jejich propagace investujte. Pak, pokud se vám to osvědčí a přijde kladná odezva, tak vám nebrání nic v tom, abyste v tomto trendu pokračovali. 

Nepodceňujte psychologii fotografie 

S dovolením vytahuji zajímavé části z velmi zdařilé bakalářské práce, ve které je citováno několik významných knih a výzkumů právě ohledně toho, jak na nás působí grafické a fotografické znázornění. 

Musíme rozhodnout, jak pohled na produkt pojmout. Zda budeme zobrazovat celý výrobek sám o sobě, nebo v kontextu jeho užívání, nebo zda použijeme pouze jeho určité zástupné symboly, které spotřebiteli asociují daný výrobek i s jeho přednostmi. V počátcích reklamní fotografie se výrobky v naprosté většině případů zobrazovaly pouze proto, aby člověk viděl, jak vypadají a co od nich může očekávat. V dnešní sobě však reklama musí obsahovat něco více. S jednoduše zdokumentovaným produktem už dnes pravděpodobně neobstojíme a zákazníka jím neoslovíme.

Pro člověka přijímajícího reklamu je zobrazení osoby spojené s daným produktem velmi důležité. Podstatné přitom je, aby se člověk dokázal identifikovat s onou osobou a tím pádem našel i svou spojitost s produktem. Druhou možností je zobrazení osoby, ke které bude vzhlížet, a rád by se dostal na její místo, díky tomu získá dojem, že užíváním produktu se této pozici přiblíží. Podobně je tomu se zobrazením známých osobností v reklamě. Příjemce bude chtít být jako ony, proto bude chtít produkt, který ony používají. Navíc známé tváře vyvolávají pocit důvěryhodnosti. Důležité je, aby zobrazená osoba vyvolávala v příjemci pozitivní dojem, že je s výrobkem či službou spokojená. Toho je většinou dokazováno úsměvem dané osoby
 

Krulišová, Eliška: Psychologické a estetické prostředky reklamní fotografie a jejich účinnost.

 

Image fotografie, nebo klasická produktovka? Čemu dát přednost?

  • Dámské šaty - foto na postavě (e-shop NILA), na figuríně (Jana Russková), čistě šaty samy o sobě (Alpine Pro), fotografie s ořízlou postavou (Glami), fotografie v exteriéru (Etsy)
produktové fotografie produktová fotka
fotka produktu šaty
fotografie e-shopimage fotky

Nesoustřeďte se na to, které šaty se vám líbí, ale dívejte se na fotografie s tím, které "prostředí" a pojetí produktu se vám více zamlouvá? Která fotografie by vás samotné lákala k dalšímu prohlédnutí a samotnému nákupu? 
  • Servírovací sada na jídlo - foto s bílým pozadím (Mall), image fotografie (Luxury Table)
foto bilé pozadí   image fotografie


A které servírovací sadě byste dali přednost? Z které fotky máte na produkt "větší chuť"? 
 
Doporučuji vyzkoušet si také vyhledávání přes obrázky na Googlu - zadejte si několik odlišných produktů a dívejte se, jaké výsledky se vám zobrazují. Kam budou vaše oči směřovat? Které produkty vás zaujmou na první pohled? 

porovnání fotografií

Zdroj: vyhledávání Google - dotaz "černá lampa"

Vyzkoušejte kolekce produktů

Jak na to? Je to snadné a také určitá cesta, jak ušetřit náklady. Na 1 fotografii dostanete totiž více produktů a můžete ji pak doplnit například ke katalogovým fotografiím. V případě, že nechcete fotit všechny produkty zvlášť, tak je to určitá zlatá střední cesta, jak alespoň částečně ukázat svým zákazníkům, jak v reálu produkty vypadají. 
Tuto variantu už používá spousta firem a to hlavně v zahraničí. Vybrala jsem alespoň pár příkladů, abyste měli lepší představu. 

image fotografie

image fotografie produktů
Zdroj: Zara home

produktové fotky

fotky produktů

Zdroj: Bella rose

 
Další variantou je najít si podobně laděnou fotografii na fotobance a k ní přidat vaše produkty → vznikne tak inspirační koláž, která se bude skvěle hodit například do článků a na sociální sítě. 

fotky na e-shop
e-shop fotky

Zdroj: blog Recepty dětem

Na co si dát pozor u produktových fotografií? 

  1. Nestahujte cizí fotografie → není to profesionální, a navíc porušíte autorská práva. Když už hledáte nějaké image fotky, které by se vám hodily např. pro články, buď investujte do placených fotobank, nebo ušetřete na free fotobankách → v tom případě ale počítejte s tím, že nepůjde o originální fotky a mohou se objevit i na jiných místech. 
  2. Fotky z katalogů (od distributora zboží) → prvně se ujistěte, že je můžete na svých webových stránkách bez obav používat. Stahujte je v dobrém rozlišení tak, aby nebyly fotky rozmazané a počítejte s tím, že například fotografii jedné lampy bude mít stejnou dalších 20 e-shopů. 
  3. Když už investujete do vlastních fotografií → zaměřte se na to, aby co nejlépe vystihovaly vaše produkty a služby. Dostaňte z nich maximum a pohrajte si s jejich pojmenováním → spousta zákazníků vyhledává podle obrázků a "IMGL1743" nebude hledat nikdo. To už spíš někdo do vyhledávače napíše "zelené šaty", "servírovací mísa", "pánské kalhoty" a podobně.
  4. Pozor na správnou velikost fotek → nepřehánějte to s rozlišením. Pokud vám dodá fotograf fotky se zbytečně velkým rozlišením, které se hodí spíše pro tisk, nebudou z toho mít vaši zákazníci a čtenáři moc radost. Web se jim totiž bude dlouho načítat. Raději si hned na začátku určete, jaké rozlišení požadujete, ať s tím pak nemáte zbytečnou práci. Ideální je, spojit se přímo se správcem webu, a rozměry fotek s ním řešit předem. 
  5. Vodoznak vždy s mírou → pokud investujete do vlastních fotografií, je jasné, že nebudete chtít, aby je jen tak používal někdo další. Pokud zvolíte vodoznak, který ale bude natolik výrazný, že přes něj nebude nic vidět, byla veškerá práce s focením zbytečná. Volte proto případný vodoznak citlivě. 
  Co vy na to? Jaký je váš pohled na produktové fotografie? 
 

Gabriela Bartošovská
Autor: Gabriela Bartošovská
Každá máma je textař a kreativec. Ráda vyprávím příběh. Ten svůj i ten váš. Textem i na fotkách.Psaní se věnuji již šestým rokem. Poslední tři roky patřím mezi TOP 10 nejúspěšnějších FOOD blogerů v ČR. Spolupracovala jsem s takovými firmami, jako je Electrolux, Tchibo, Rohlík a Brána k dětem. Na projekty se nedívám jen z pozice copywritera, ale také z pozice kreativce, který se podílí na plánování akcí, propagací, budování brandu a vyprávění příběhu.

Vložte komentář



Zpět na výpis článků

Co o nás říkají klienti

“S firmou Shean s.r.o. spolupracujeme již více než 8 roků. Je pro nás stabilním partnerem s výbornými výsledky práce.”

Ladislav Horčica,  Oknostyl.cz
Ladislav Horčica, Oknostyl.cz jednatel Oknostyl Group s.r.o.

Máte dotaz k tvorbě internetových stránek?

Napište nám. Nebo nás kontaktujte telefonicky.

533 312 782info@shean.cz

Chcete být v obraze?

Přihlaste se k našemu newsletteru.