Zajímavé články

Někdo říká, že už existuje jen v pohádkách a starodávných příbězích. My tomu ale odmítáme uvěřit, a proto se dnes tomu mýtickému organickému dosahu podíváme na zoubek. Připoutejte se, dámy a pánové. Bude to totiž divoká jízda.

Ptáte se, proč se vůbec hraje na placený a organický dosah?

Podle neilpatel.com za jeden měsíc na Facebook přibyde až 30 miliard nových příspěvků a uznejte sami – kdyby se vám na úvodní straně měly zobrazovat všechny příspěvky od všech stránek, které sledujete, asi byste celý den nedělali nic jiného, než scrollovali dolů.

Je tu ještě jeden důvod – Mark prostě chce, abychom upustili nějakou tu korunku. No co už, je to vlastně pořád jenom business a to je třeba si uvědomit a naučit se žít s faktem, že bez placené propagace se asi moc dlouho neobejdete.

Co to je organický dosah?

Začneme úplně od začátku – co to vůbec ten organický dosah je? Laicky je to vlastně veškerý neplacený obsah vaší stránky, který se lidem objeví. Jde ho zvyšovat mnoha způsoby – například tím, že budete mít na stránce aktivní sledující, kteří budou „lajkovat“  váš obsah a v neposlední řadě komentovat a sdílet, čímž se bezplatně dostanete mezi další publikum.

Zní to jednoduše, viďte.

Bohužel pro nás ale pro dobrý organický dosah nestačí mít jen aktivní publikum – i když se říká, že pokud příspěvek nasbírá aktivní lidi (čtěte právě ty lajky, komentáře a sdílení) do prvních 10 minut, Facebook tento post  potom vyhodnotí jako úspěšný a ukáže ho více lidem.

Ano, internetové diskuze radí poprosit kamarády, aby vám na ten nový příspěvek prostě hodili srdíčko, nebo ho oni, nebo vy sami přesdílíte na svůj osobní účet, což je určitě taky řešení k dosažení většího organického dosahu.

Je tu mnoho faktorů, které ovlivňují, kolik lidí uvidí váš obsah, aniž byste museli příspěvky jakkoliv propagovat. Důležitá je například doba, kdy postujete a gró dobrého organického dosahu je vyvážený poměr častého postování a  kvalitního obsahu a to už je kumšt.

Jak často postovat?

Není umění hodit na stránku 5 příspěvků za den – volte raději o něco méně obsahu, ale zato si na něm dejte o to víc záležet a věřte mi – trpělivost ve tvorbě kvalitního obsahu opravdu dřív, nebo později přinese růže.

Snažte se také vaše publikum co nejvíce zapojovat – příspěvky končit otázkou, která pobídne k interakci. Nebojte se být kreativní, sledující to ocení.

Facebook přímo nesnáší, když se mu zákazníka snažíte odvést na jiný web, takže ať se nám to líbí, nebo ne, budeme se muset smířit s tím, že třeba postování Youtube videí bude mít vždycky menší organický dosah.

Kde zkontrolujete, jak je na tom Váš organický dosah?

To, jak si vaše stránka vede a tedy i velikost organického dosahu si můžete zkontrolovat celkem jednoduše a to v přehledech stránky. Najdete si kolonku „Reach“ , kde uvidíte krásně graficky naznačený poměr organického a placeného dosahu. No a když najedete myší na vybraný příspěvek a tedy kolonku Reach u tohoto příspěvku, vyjede dokonce poměr organického a placeného dosahu v přesných číslech.
 

Dosah na Facebooku
 

Jak je to s hashtagy na Facebooku?

Používat, nebo nepoužívat? Poslední roky jsou vidět opravdu všude. I na billboardech, kde většinou ale vůbec nedávají smysl. Přemýšlet nad hashtagy se opravdu vyplatí  - v mnoha případech totiž mohou pomoct, zároveň ale taky při nesprávném použití mohou dost uškodit.

Stránka Buzzsumo totiž analyzovala 1 miliardu facebookových příspěvků a nejen, že zjistila, že se facebookovým fanouškům hashtagy na této sociální síti nelíbí, ale zároveň studie ukázala, že facebookové příspěvky s hashtagy měly v průměru menší dosah než ty, které byly bez hashtagů.

No.. ještě pořád se vám po tomhle článku zdá organický dosah jednoduchý? Že ne? Neklesejte na mysli – organický dosah není sranda pro nikoho a udržet si ho je kumšt i pro zaběhlé mistry na sociální sítě. Tak hodně štěstí!