Známe to všichni. Když vybíráme zboží na internetu, je to většinou dárek, který sháníme na poslední chvíli, věc, která se nám rozbila, a co nejdřív potřebujeme novou, nebo zimní bunda, protože teploty se už nápadně ztrácí hluboko pod nulou. Jednoznačně tedy z pozice zákazníka preferujeme výrobky, u kterých vidíme okamžitou dostupnost. Uvádíte ale jako obchodník pravdivé informace o stavu vašich skladových zásob? Neslibujete nakupujícímu doručení zboží, které hledá dvě minutky před půlnocí, na následující den?
Už před více než osmi lety začala s nešvary ohledně uvádění zmatečných informací bojovat Asociace pro elektronickou komerci vydáním Kodexu terminologie lhůt dodání. Každý internetový obchodník se k němu může závazně přihlásit, nebo se jím alespoň inspirovat. Podle Asociace je cílem nastavit jasná pravidla pro podávání informací o aktuální dostupnosti zboží na e-shopech.
Jaké terminologie kodex povoluje?
- ihned k odběru
- ihned k odeslání
- u dodavatele
- na dotaz
- k dispozici: (datum)
K těmto údajům je možné doplnit slova „skladem“, „běžně/obvykle“ nebo časový údaj dodání či odeslání. Kodex popisuje přesné situace, ve kterých je možné jednotlivé terminologie použít.
Jaké jsou zakázané údaje o dostupnosti zboží?
- skladem do tří dnů
- skladem v e-shopu
- běžně skladem, dodání ihned
- obvykle skladem
- dodání zítra (prezentováno v sobotu)
- dodání 27. září (prezentováno 26. září v 23:57)
Ke Kodexu se může přihlásit každý internetový obchodník. Asociace namátkovou kontrolou ověří, zda na svém e-shopu dodržuje uvedené terminologie, a potom jej zařadí na seznam přihlášených. Zákazník pozná ověřeného obchodníka touto pečetí nebo si jej může dohledat v seznamu členů APEK.
Zdroj: APEK, ©2019. Kodex terminologie lhůt dodání. Asociace pro elektronickou komerci [online]. APEK.CZ [cit. 2019-09-26].
Foto pečeti