Zajímavé články

Když se řekne PPC reklama, mnohým se nic moc konkrétního nevybaví. Ale to nevadí! Dnes se vám pokusíme toto téma přiblížit. Tak se pohodlně usaďte, nejlépe s dobrou kávou, nebo čajem, a jdeme na to.

ppc reklama

Význam základních PPC pojmů, abyste se v následujícím textu neztráceli

  • Konverze – splněný cíl klienta (nákup zboží na e-shopu, odeslaný poptávkový formulář atd.)
  • CPC – je zkratka z anglického cost per click, tedy cena za proklik reklamy
  • Reporting – pravidelná zpráva klientovi o tom, jak se daří plnit cíle
  • PNO – podíl nákladů na obratu (procentuální vyjádření hodnoty nákladů z tržeb)
  • Banner – reklama z pravidla obdélníkového tvaru (animace, obrázek s minimem textu), který se nejčastěji objevuje na bocích obrazovky
  • Klíčová slova – slova, která po zadání do vyhledávače zobrazí odpovídající reklamu
  • Remarketing – cílení reklamy na uživatele, kteří navštívili web
  • Feed – datový soubor s informacemi o prodávaném zboží
Hledali jste ještě jiný pojem, než jsme zde uvedli? Podívejte se do našeho PPC slovníku pojmů, kde všechny PPC výrazy hravě najdete.
slovník PPC pojmů

PPC znamená z anglického „pay-per-click“ platba za klik. Můžeme si to ukázat na názorném příkladu. Stačí do svého oblíbeného prohlížeče zadat například „dovolená u moře“ a hned na nás vyskočí reklamy, které se jako reklamy ani tvářit nemusí.

Jak poznat, že se jedná o placenou reklamu?

Nejčastěji hledaný výraz uvidíte s kolonkou „reklama“, formou banneru na bocích prohlížeče, kterými se prokliknete na stránky firmy, kde můžete zmiňovaný zájezd koupit. Tím ale nekončíme, když kliknete na reklamu, může se vám ještě nějakou dobu zobrazovat v rámci remarketingu (zobrazování reklamy, která připomíná zákazníkovi nedokončený nákup), například na vašich sociálních sítích, mailu nebo na daném prohlížeči.

výsledek vyhledávání ukázka ppc reklamy

Jak PPC reklamy fungují? Proč se mi jedna reklama zobrazuje na více místech najednou?

Pokusím se to vysvětlit na příkladu: Představte si, že si vybíráte na internetu nový mobilní telefon, vyberete si model, který by se vám líbil, nicméně je trošku dražší a chcete se o tom poradit s partnerem. Už jste ale na mobil klikli v nákupním košíku na jednom z e-shopů, nicméně nákup nebyl dokončen. V tu chvíli nastupuje na řadu práce PPC specialisty, který nastaví reklamu, aby vám nákup připomněla. Zároveň však po tom, co vám partner schválí koupi telefonu a vy nákup dokončíte, reklamy se zaměřením na telefony zmizí. Remarketing je pak forma reklamy se zacílením na konkrétní potřebu uživatele, aby nabízela dané zboží.

Proč se vám PPC reklama vyplatí

Největší výhodou pro firmy je, že neplatí za dané zobrazení reklamy potenciálnímu zákazníkovi, ale platí až za proklik reklamy. My se snažíme, aby bylo konverzí (například úspěšných nákupů) co nejvíce, proto každý den kontrolujeme účty, nastavujeme ceny za klik (CPC z anglického „cost per click“), pravidelně reportujeme naše výsledky a radíme se, jak z reklamy dostat co nejvíc.

Zásady úspěšné PPC propagace

Pár důležitých bodů, které je dobré mít na paměti, když vytváříte reklamu:
  • Komu se budou reklamy zobrazovat? Kdo je naše cílová skupina? V Google Ads, Skliku a dalších systémech můžeme obvykle cílit podle základních geografických (země, kraj, město), demografických (věk, pohlaví) a behaviorálních (zájmy o koupi, četnost nákupů - zejména v rámci remarketingových publik a pro e-mailingovou segmentaci) proměnných.
  • Relevantní klíčová slova. Doporučujeme nezačínat s příliš obecnými frázemi. Nastartujte PPC s úzce zaměřenými frázemi, které budou nejvíce rentabilní a ty dále rozvíjejte. Také nezapomeňte vyloučit nevhodné fráze – například takovému poskytovateli půjček by se nelíbilo, kdyby se po zadání ve vyhledávači „nejhorší půjčka“ objevila reklama právě na jeho společnost.
  • Přidaná hodnota, která osloví – V čem jsou výhody, které konkurence nemá?
  • Dynamický remarketing a Google nákupy pro e-shopy. Automaticky tvořené reklamy z feedu patří k těm nejefektivnějším, protože obsahují fotografii produktu a aktuální cenu. V rámci remarketingu takto můžete zobrazovat reklamy na konkrétní zboží, které si zákazník prohlížel, ale nákup nedokončil.

Jak to ve světě PPC funguje

jak to ve světě ppc funguje

Práce s reklamními účty a dalšími potřebnými ukazateli

Pracujeme s Google Ads, Sklik a Bing Ads, ve kterých všechno vzniká. Snažíme se vymýšlet reklamy originálně a poutavě, což se nám daří a dělá nám radost, když každý den naskakují další a další konverze u našich klientů.

Pro nastavování cen za proklik využíváme v případě e-shopů především ukazatel PNO (podíl nákladů na obratu), kdy vydělíme celkové náklady a obrat. V případě vybraných klientů jsme schopni kampaně spravovat i podle reálné ziskovosti jednotlivých položek sortimentu. V případě poptávkových projektů spravujeme kampaně podle cílové ceny za poptávku, která se může lišit podle různých kategorií nabídek. Také hlídáme komu a kdy se reklamy zobrazují, jaký hledaný výraz k reklamě povede (tomu se říká „klíčová slova“) a mnoho dalších aspektů, které vedou k dokonalé reklamě.

Dalo by se říct, že ráno jsou z nás analytici a dost se napočítáme, po obědě se měníme na kreativce, kteří vymýšlí, jak by mohly reklamy fungovat a jak tomu dodat přidanou hodnotu, která zaujme co nejvíc lidí. A to přesně na této práci mám ráda, je velmi různorodá a každý den se něčemu přiučíme, jelikož se tento obor stále mění a posouvá kupředu.

Zaujal vás obsah tohoto článku tak, že jste se vaší kávy či čaje ani pořádně nenapili? A jste vlastníkem e-shopu nebo jiného internetového projektu? Nebojte se nám napsat, rádi vám pomůžeme k lepším výsledkům. A věřte, že i s malým rozpočtem se dá udělat velká paráda.