Život v agentuře

Nikdo jí u nás neřekne jinak než Dáška. Patří v SHEANu mezi stálice: pracuje zde kromě tříleté rodičovské přestávky od roku 2013. Pro klienty píše a korekturuje texty na weby a e-shopy, zpracovává tiskové zprávy a dělá obsahové audity. Tentokrát dostala šanci být na druhé straně. Odpovídala na otázky Gabriely Bartošovské. 

Dagmar Malásková copywriterka SHEAN Blansko

Dáško, jak ses dostala k práci v SHEANu? A vlastně vůbec k psaní? Protože, jestli se nepletu, máš diplom ze žurnalistiky a pracovala jsi i v médiích. 

Ke psaní jsem tíhla už na základce – měli jsme i primitivní školní časopis, měl jen pár čísel. Takže jsem pak byla ráda, když jsem se dostala na žurnalistiku. Vystudovala jsem ji na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity. Už při škole jsem začala pracovat v regionálním Blanenském deníku. Hodně jsem se věnovala publicistice. Podařilo se mi udělat reportáže skoro ze všech obcí na okrese Blansko a měla jsem desítky rozhovorů se zajímavými lidmi. 

Taky jsem psala pro historické časopisy, dělala PR pro nadaci Anabell a rok jsem na plný úvazek pracovala pro časopis 100+1 zahraniční zajímavost. Nabídku práce v SHEANu jsem objevila přes inzerát. Tehdy v SHEANu žádný copywriter nebyl. A nějakou dobu jsem v SHEANu byla i jedinou ženou (směje se).

Jak na tu dobu vzpomínáš? Přeci jen, SHEAN se za ty roky hodně rozrostl. 

Byla to super doba, třeba se celý tým zvednul a šli jsme společně na oběď. Ale i teď, když už je SHEAN větší firma, je to tu moc fajn. Bezva je, že se scházíme u společných obědů v zasedačce. 

Jaký byl tvůj první projekt, pro který jsi psala? 

Oknostyl. Pamatuji si, jak jsem ze začátku bojovala s technickými záludnostmi. 

Byl, případně stále ještě je, za ty roky v SHEANu nějaký projekt, který se pro tebe stal srdcovým? 

Asi ne srdcovým, ale projekty s okny mě vlastně provázejí celou dobu, co jsem v SHEANu (usmívá se)

Copywriting Shean Blansko

Je asi fakt, že technické projekty si tě „vyhledávají“. A určitě je to velká výhoda mít v týmu někoho, kdo těmto věcem rozumí. Jak se na tohle třeba díváš ty osobně? Je lepší mít několik úzce profilovaných copywriterů, nebo by naopak měli mít textaři všeobecný přehled, aby byli schopni napsat o čemkoliv? 

Ideální je kombinace obou poloh. Dobrý copywriter by měl uměl psát skoro o čemkoliv, ale zase je potřeba, aby to nebral moc povrchně a dokázal se i do složitých témat zakousnout a hned na začátku se jich nezaleknout. Hodně pomáhá, když je na začátku spolupráce s klientem úvodní workshop, kde se copywriter může na různé věci doptat. 

Doba jde dopředu, máme tu AI a spoustu dalších převratných změn, které ovlivnily i copywriting, ale je za tebe něco, co zůstává neměnné?

Vždy je důležité znát fakta a vědět, co chci předat. Myslím, že dobrý copík by neměl jen umět dobře psát, ale taky se umět dobře zeptat. 

Jak vnímáš nástup umělé inteligence a její vliv právě na copywriting? 

Je to určitě velká změna, v mnohém usnadňuje práci a je jasné, že copywriting dost promění. Myslím, a vlastně v to i sobecky doufám, že úplně bez lidí dobrý text nikdy nevznikne. 

Navážu ještě na tvou předešlou odpověď, kdy zmiňuješ, že by se měl dobrý copík umět dobře zeptat. Ptáš se umělé inteligence často? Dokáže ti ušetřit čas při přípravě podkladů? 

Ptám se, je to takový další díl do skládačky. Pomáhá mi třeba s tvorbou osnov pro články nebo s vysvětlením cizích pojmů. 

Copywriterka Dagmar Malásková se hodně věnuje technickým projektům

Pojďme se ještě vrátit k SHEANu. Čeho si na naší firmě vážíš nejvíc?

Férového jednání, svobody, super kolektivu. A taky toho, že nemusím jezdit za prací do Brna a že vedení firmy chápe, když chce zaměstnanec skloubit práci a rodinu. 

Dokázala bys ve zkratce popsat výhody agenturní práce a provázanosti jednotlivých týmů? 

Myslím, že komplexní marketing je určitě lepší než to, když si každý hraje na vlastním písečku. Společný brainstorming přináší nové pohledy a díky provázanosti jednotlivých týmů má pak marketing nějaký plán a nedějí se věci jen tak nahodile. Například když zpracováváme téma dotací, tak nejprve SEO tým vytipuje vhodná klíčová slova, my copíci připravíme texty a na naši práci navážou kolegové z PPC týmu, ze socialu a třeba z mailingu. Tato návaznost je, myslím, hodně důležitá. V agentuře je výrazně snazší ji dodržet, než když na projektu pracují jednotliví freelanceři. 

Kdybys měla napsat něco jako „poselství budoucím copywriterům“, co bys jim vzkázala? 

Aby se snažili jít do hloubky a ověřovali si informace. 

Gabriela Bartošovská

Správkyně sociálních sítí a PR specialistkaVíce o mně