Co je to organický dosah na FB?
Jako první si dáme základní opakování. Co to ten organický dosah vůbec je? Úplně jednoduše řečeno jde o počet lidí, kteří váš obsah na FB vidí bez placené distribuce. Obsahuje tedy všechny uživatele, kterým byl zobrazen váš příspěvek nebo stránka.Naopak do placeného dosahu spadá počet lidí, kterým se na obrazovce zobrazil jakýkoliv placený příspěvek vaší stránky.
Osobní zkušenosti s organickým dosahem na Facebooku
Svůj osobní FB profil blogu Recepty dětem tvořím už víc jak 6 let. Začínala jsem s nulou, jako všichni ostatní. První fanoušci byli z rodinných řad, taky jak jinak. Každopádně jsem měla tu výhodu, že jsem zažila začátky food blogování u nás a konkurence tedy ještě nebyla tak veliká. Díky tomu začala fanouškovská základna růst. Do nějakých 5000 fanoušků to šlo pomalu. Pak už to rostlo po vlnách a stejně tak dosah. Byla radost postovat.
Od začátku roku 2018 se vývoj razantně změnil k horšímu. Je podstatně složitější dostat se k fanouškům, obstát v konkurenci a udržet si dobré hodnoty. Ale já osobně to beru jako výzvu.
V práci se věnuji správě firemních profilů více jak 3 roky. Za tu dobu mi na obrazovce prosvištěla pěkná řada projektů:
- Aktuálně máme ve správě zhruba 20 firemních FB profilů.
- Více jak 40 firemních i osobních FB profilů jsem školila (ať už veřejně, nebo přímo na míru).
- Další spoustě projektů jsem připravovala obsahovou analýzu.
Každý projekt s sebou navíc nese svá specifika. Nezaměřujeme se pouze na jedno odvětví. Díky tomu jsem pronikla do světa oken, aut, designu, osvětlení, tapet, kosmetických produktů, hotelových služeb, produktů pro zvířata a spousty dalších oborů. A všechny tyto projekty mají jedno společné – organický dosah je těžké uržet, ale jde to!
Dá se říct, že mám k dispozici dost podkladů na to, abych vám tu mohla radit, ale i tak jsem se obrátila na další odborníky a hlavně aktivní správce sociálních sítí. Víc jak 70 jich odpovědělo na můj krátký dotazník ohledně organického dosahu a díky tomu teď mám k dispozici ještě relevantnější data.
Jak si vede organický dosah? Výsledky dotazníku
Celkem na dotazník odpovědělo 74 respondentů, kterým tímto ještě jednou děkuji. Z toho víc jak polovina z nich má na starost více jak jednu stránku. Díky tomu získáváme tedy slušný přehled o tom, jak si na tom organika aktuálně stojí.Pokud se podíváme na jejich zaměření, tak se na prvních deseti místech objevily následující kategorie:
- blog
- restaurace/hotely
- móda
- sport
- design
- technické zaměření
- kosmetika
- zvířata
- kulturní památka
- zdravotnictví
Má poslední otázka směřovala k tomu, co jednotliví správci FB profilů dělají pro to, aby se organický dosah zvyšoval. Nejvíce z nich se snaží pravidelně publikovat. Na druhém místě se objevilo postování videí. Následovalo sdílení obsahu do skupin a časté pořádání soutěží. V dotazníku jsem měla také možnost „kouzlím“ a dle odpovědí je mezi správci kouzelníků dost. Za zmínku pak ještě stojí spolupráce a dávání prokliků do textu a ne obrázku.
Vývoj organiky na Facebooku – sledujte graf
Teď vám naservíruji pár konkrétních grafů profilů, které spravuji.
Jako první se podíváme na graf relativně nového profilu. Na to, že se postupně rozjížděl, tak už nesl svoje ovoce v podobě návštěv na e-shop i prvních tržeb. Do naší správy přešel v polovině června 2019, což jsem zaznačila na grafu. Průměrný organický dosah se daří zvyšovat a to s měsíční dotací 5 hodin (započítáváme tvorbu postů, základní grafiku, vyhodnocení a nastavení placené propagace).
Na dalším obrázku můžete vidět graf profilu, který běží už delší dobu. I v tomto případě se nám daří neustále zvyšovat organický dosah. Časová dotace je zde vyšší, zhruba okolo 7 hodin měsíčně.
Na třetím grafu vidíte přehled dosahu u osobního blogu za aktuální období.
5+1 základních rad, jak navýšit organický dosah na FB
- Pravidelnost → Ono se to řekne... Přidávejte příspěvky pravidelně. Jenže kde na to brát čas?! Bohužel bez toho to nepůjde. Jestli už teď víte, že máte na svoji firemní stránku hodinu měsíčně, tak se dopředu smiřte s tím, že žádné zázraky nepřijdou. Stejně tak není produktivní, když na FB 14 dní nic nepřidáte, a pak si uděláte jeden den čas a postujete rovnou třeba 10 příspěvků.
- Zajímavý obsah → Ruku na srdce. Vás by bavilo sledovat něco, co vám nepřínáší nic nového, zajímavého nebo zábavného? Číst příspěvky, které se opakují? Určitě ne! Svým fanouškům proto musíte naservírovat jeden post lepší než druhý. Střídejte různé formáty a pravidelně přicházejte s novými tématy.
- Kreativita → Za tímto slovem se toho schovává skutečně hodně. Co si pod ním představit v případě facebookové stránky? Za nás je to použití důvtipu a originálních nápadů, i když třeba řešíte správu profilu s okny a ne nějaký designový produkt.
- Vyladěná vizuální podoba → Ať už se bavíme o samotných fotkách, bannerech i videu, musí to dobře vypadat. Laťka je dnes proklatě vysoko. Vedou lifestylové fotky, žádné klasické produktovky na bílém pozadí. Fanoušci chtějí emoce, nějaké sdělení a kvalitu. Naštěstí dnes už i na mobil nafotíte pěknou fotku a spousta grafických editorů vám pomůže vykouzlit grafiku, za kterou by se ani nekteří grafici nemuseli stydět.
- Interakce s fanoušky → Ptejte se, pořádejte soutěže, vymýšlejte hádanky, nastavujte ankety... To vše vtáhne vaše fanoušky do dění a vy díky tomu zlepšíte svůj dosah. Stejně tak se nebojde jít více k lidem → sdílet svůj obsah do tematických skupin na FB.
- Vyhodnocení → Nehnete se bez něj dál. Jen tak máte totiž přehled, které příspěvky a formáty bodují u vašich fanoušků. Mnohem lépe se tak plánuje na další období.
Co naopak nedělat pro navýšení dosahu?
Často se setkávám s názorem, že nákupem fanoušků se mi zvýší i dosah. Ano, jednorázově to bude skok, z dlouhodobého hlediska bude průměr taky vyšší, ale nese to s sebou jedno velké negativum! Nakoupené fanoušky označuji jako „mrtvé duše“, které vám na vašem profilu jen straší a nic nedělají.
Proč? Protože k vám většinou přijdou s motivací vyhrát v nějaké soutěži na jiném profilu, lajkomatu a podobně. Ne kvůli tomu, že by je primárně zajímalo to, co děláte, nebo snad že by u vás chtěli nakoupit. Takže žádné honění se za super čísly, ale dosah postavený na poctivých číslech.
Stejně tak nedoporučuji opakované škemrání o sdílení. Když jednou za čas poprosíte svoje fanoušky, aby sdíleli váš obsah, není na tom nic špatného. Ale když jim to budete tlačit v každém příspěvku a ještě je k tomu nutit, tak se dočkáte opačného efektu. Žádné sdílení nepřijde, dosah neporoste, spíš klesne a s ním i počet fanoušků.
Co si z toho odnést?
- Organický dosah všeobecně spíš klesá, ale díky pravidelné a poctivé práci se můžete přidat k těm šťastlivcům, kteří budou stále v zelených číslech.
- Když vás tvorba postů nebude bavit, zřejmě se to projeví na výsledku a nebude to bavit ani vaše fanoušky.
- Buďte tedy kreativní a vymýšlejte stále nové výstupy.
- Zaměřujte se pouze na relevantní fanoušky. I s menším počtem fanoušků můžete mít podstatně lepší dosah a výsledky, než konkurenční stránky s větší základnou.
- Věnujte svému profilu čas.