Google Analytics tak, jak ho známe, končí. Brány nástroje, který je oblíben analytiky po celém světě, se nadobro uzavřou už 30. června 2023. Připravte se na novou verzi a přechod neodkládejte, zejména pokud chcete zachovat kontinuitu dat. Nemusíte se však bát, s přechodem vám rádi pomůžeme. Jaké novinky nová verze přinese a proč přejít co nejdříve?
Téměř před deseti lety představil Google poslední verzi analytického nástroje s názvem Universal Analytics (známého také jako GA3), který všichni používáme ke sledování a vyhodnocování webu i marketingových kampaní. Tomu však bude brzy konec. Společnost Google nedávno prozradila datum, ke kterému ukončí podporu této verze – už 30. června 2023.
Víme, že je to celkem brzy. Není se však čeho bát. Jsme tu od toho, aby přechod na Google Analytics 4 proběhl hladce. Kontaktujte nás a my provedeme kompletní nasazení nástroje na váš web nebo e-shop. Díky tomu budete mít k dispozici dostatek dat ihned po ukončení předchozí verze. Ta navíc nezmizí ze dne na den. Google přislíbil dalších 6 měsíců, po které budeme mít přístup k historicky naměřeným datům.
Máte tedy rok a několik měsíců, abyste se na vypnutí služby připravili a na svůj web nasadili novou verzi Google Analytics 4 (GA4). To doporučujeme neodkládat. Budete tak mít dost času na to si na práci s novým nástrojem zvyknout a osahat si veškeré novinky. A že jich není málo.
Jaké novinky přináší nová verze?
Změny mezi dosavadními Universal Analytics a Google Analytics 4 jsou opravdu zásadní. Google v novém nástroji přechází na úplně odlišný datový model. Dosavadní Analytics fungovaly na session-based modelu – hodnotily web zejména z pohledu návštěv. Nyní tento koncept opouští a přechází na model založený na událostech, tedy event-based model.
Každý z uživatelů má nově vlastní časovou osu, která se postupně plní událostmi. Mezi události můžeme zařadit vše, co v danou chvíli považujeme za zajímavé – příchod zákazníka na stránku, rozkliknutí odkazu nebo provedení nákupu. Ta samá osa se navíc plní i událostmi, které zákazník provedl kdekoli jinde, ať už v mobilní aplikaci, kamenném obchodě či klientské zóně.
Původní princip návštěv tak není vůbec potřeba. Stačí umět pokládat správné otázky a z událostí se dozvíme více, než kdy jindy. Nový model umožní detailnější měření průchodu zákazníka webem, a to i bez odsouhlasení cookies. Nově můžeme také získat predikce o událostech, které se ještě nestaly. Samozřejmostí jsou i nové metriky, na které je dobré si zvyknout s předstihem.
Hlavní novinky GA4
- Nový datový model založený na událostech,
- možnost měřit webové i mobilní aplikace do jednoho místa,
- podpora pro cross-domain měření bez nutnosti úprav kódu nebo GTM,
- nová logika reportingu zohledňující model založený na událostech,
- e-commerce reporty pro podrobné sledování nákupního chování zákazníků, tržeb a transakcí,
- možnosti pro prediktivní analytiku,
- nové metriky a s nimi související průměrné hodnoty.
Na Google Analytics 4 přejděte co nejdříve
Přechod na novou verzi analytického nástroje s výrazně odlišným modelem událostí se může zdát jako velká změna. Nenechávejte nasazení na poslední chvíli, se sběrem dat do GA4 naopak začněte hned. V opačném případě nebudete mít s příchodem nové verze k dispozici žádná data, a s marketingem budete začínat prakticky od nuly. Data naměřená v předchozí verzi totiž nebude možné jakkoliv importovat.
Za nás doporučujeme využít takzvaného dual trackingu. To znamená, že na web nasadíme nové Google Analytics 4 a necháme je po dobu následujícího roku měřit data souběžně s GA3. Díky tomu můžete ještě rok používat vám známý nástroj, a vedle něho sbírat data do nového. To vám umožní využít nasbíraná data ihned poté, co Google ukončí podporu Universal Analytics. Zároveň budete mít spoustu času se s novým nástrojem naučit, implementovat ho a postupně zlepšovat.
Důvody, proč s nasazením nečekat:
- Včasným přechodem na dual tracking získáte náskok před konkurencí. Jakmile dojde k vypnutí Universal Analytics, nové GA4 budete mít již plně osahané a implementované. Neztratíte tak drahocenný čas nasazováním nového nástroje.
- Díky včasnému sběru dat můžete v budoucnu přejít bez potíží na plný reporting.
- Zvyknete si na nové metriky a s nimi související průměrné hodnoty.
- Možnost vytvoření reportu v Google Data Studio pro jednodušší přehled (nejen) o tom, kdo web navštěvuje.
- Modelace dat, která nemohla být změřena kvůli zamítnutí cookies.
- Chytřejší data-driven atribuční model jako výchozí metoda výpočtu konverzí.
Nenechávejte přechod na Google Analytics 4 na poslední chvíli. Obraťte se na nás a my vám s přechodem pomůžeme. Provedeme kompletní nasazení a nastavení tohoto analytického nástroje. Díky tomu budete moci efektivně vyhodnocovat a sledovat váš web.