Desatero úspěšné spolupráce s blogery

Datum vytvoření: 19. 02. 2018
Blogování udává trendy. Blogeři a Youtubeři mají více sledujících, jak kdejaká herečka a zpěvák, a dokonce nechybí ani soutěže popularity. Ruku v ruce s tím jde vliv na jejich čtenáře. Ti si rádi nechají doporučit výrobky, služby i podniky a díky tomu se stává blogerská scéna zajímavou pro firmy a podnikatele. Jak ale na to, aby byla spolupráce úspěšná, zajímavá, sexy a bavila všechny strany?

Jako blogerka a zároveň obsahový kreativec a PR specialista mám tu výhodu, že se na danou spolupráci dokáži podívat z obou stran. Za téměř 7 let blogování jsem dostala obrovské množství nabídek, které jsou přímo úměrné úspěchům v anketách, narůstajícímu počtu fanoušků a vydání vlastní kuchařky. Z toho kvanta nabídek si ale vybírám jen naprosté minimum. Proč tomu tak je? Nechci svůj blog "zaprodat" a také zhruba 2/3 nabídek jsou "naprosto mimo". Máte na starost PR projektů, šíření brandu a celkově propagaci? Pak se vám bude hodit moje následující desatero.

1. Co chcete propagovat?

Jako první si položte otázku, co chcete vůbec propagovat. Bude to celá vaše firma/značka? Novinka na trhu? Konkrétní produkt? Bez tohoto se nehnete dál. A bloger to za vás nevymyslí. 

2. Jaký je cíl vaší spolupráce?

Určete si očekávání a čeho chcete dosáhnout. Pokud vás zajímají konkrétní body, vaším cilem může být:
  • Propagovat nový produkt u cílové skupiny.
  • Zvýšit návštěvnost webu/e-shopu.
  • Dostat do restaurace více lidí.
  • Prodat co nejvíce produktů z nové kolekce.
  • Být vidět.
  • Představit svůj projekt "zážitkovou formou".
  • Získat více fanoušků na sociální sítě.
Po ukončení spolupráce pak mnohem snáze vyhodnotíte, zda se vám společně povedlo dosáhnout svých cílů. Nemíchejte jabka s hruškami a nečekejte, že když zaměříte propagaci čistě na šíření povědomí o značce, že se ihned zvýší raketově zisky.

3. Co mohu nabídnout?

Ještě než se pustíte do samotného výběru blogera, zjistěte, jaký máte rozpočet, případně co budete nabízet za odměnu. Nejde o klasickou práci (i když někteří blogeři se blogováním živí), ale i tak za každým příspěvkem a článkem stojí spousta práce. Když to vezmu třeba z pohledu food blogera, tak nejdřív musím vymyslet recept, nakoupit suroviny, uvařit, nastylovat jídlo, vše vyfotit, upravit fotky, napsat článek, a pak vše sdílet na sociální sítě a komunikovat s fanoušky. Jeden recept tak klidně zabere i několik hodin. A pokud chcete od blogera propagaci svého produktu, získáváte od něj svým způsobem reklamní plochu, kterou si on sám buduje i několik let. V neposlední řadě u známých blogerů navíc platíte za jejich "značku". 

Jaká může být odměna:
  • Finanční odměna – začínající blogeři si účtují cca okolo 500-1000 Kč, průměr je okolo 4000 Kč a u TOP blogerů se částka běžně šplhá k desetitisícům.
  • Produkty a služby – tzv. barterová spolupráce, kdy nabízíte za propagaci produkty, svoje služby (návštěva restaurace, volné vstupy...), případně dárkové poukazy na nákup.
  • Procenta z nákupu – tzv. affilite marketing - bloger si k sobě na blog dá banner, prolinky do článku a za každý dokončený nákup, který uskuteční jeho fanoušci, získá provizi z nákupu.

4. Na co si dát pozor při výběru blogera?

Vyznat se v blogové scéně není jen tak. Já osobně ji sleduji denně, neustále projíždím sociální sítě, blogy a dívám se na to, jak se kdo prezentuje a jak píše. I díky tomu mohu podstatně rychleji vytipovat vhodné blogery pro naše klienty. Pokud se chystáte na podobnou formu spolupráce poprvé, určitě si vyčleňte dostatek času na samotný výběr. Můžete se podívat na výsledky Czech blog awards, Aperol Food Blog roku i Mamablog roku a vybrat si z těch nejlepších, ale tím to nekončí. Blogerů jsou stovky. A na co si dát tedy pozor? Podívejte se, jak často bloger publikuje. Jaký je jeho projev? Líbí se vám jeho fotky? A blog? Jak komunikuje s fanoušky? A má vůbec aktivní fanoušky? 

5. Jaká data od blogera chtít?

Nepouštějte se do spolupráce střemhlav za každou cenu. Pokud chcete, aby měla spolupráce alespoň nějaký úspěch, pak se podívejte na následující data:
  • Jaká je návštěvnost blogu za poslední 3-6 měsíce.
  • Jaká je čtenost článků.
  • Kolik má bloger sledujících na sociálních sítích.
V praxi jsem se již několikrát setkala s tím, že bloger odmítá tato data poskytnout. Je pak jen na vás, jak se k tomu postavíte. Můžete spolupráci rozjet i tak, ale musíte počítat s tím, že pak z Google Analytics třeba zjistíte, že z článku, který vás stál 5000 Kč přišlo 20 nových uživatelů a nikdo si nic nekoupil. 

6. Hurá! Mám blogera! A co teď?

Oťukávací kolečko proběhlo úspěšně a blogerovi se líbí vaše nabídka? Gratuluji! Domluvte se na formátu, určete si i nějaký termín a doporučuji i "prosadit si" svoje konkrétní prolinky. Jinak ale do obsahu článku blogerů nezasahujte, nechejte je psát a realizovat se dle libosti, ať je spolupráce co nejvíce autentická. 

Pohled blogera: Spolupráce, kde je hned v prvním e-mailu nadiktováno, jak přesně má výsledná prezentace vypadat a co mám napsat, rovnou odmítám. Nechci se nechat do ničeho tlačit a mám vypozorováno, že to tak má i naprostá většina ostatních blogerů. 

7. Průběh spolupráce s blogerem

Dejte blogerům všechna potřebná data, informace, produkty, fotky... a buďte tu pro ně k dispozici, pokud něco potřebují. Jinak je v této fázi vše na straně blogera.

Pohled blogera: Hlavní část naší "práce". Ideální stav pro mě je, když mám volnou ruku a výsledná prezentace je skutečně v mojí režii. Naštěstí musím říct, že to tak je téměř ve všech případech. Je to dáno i tím, že spolupráce, kde mi někdo diktuje obsah, odmítám. 

8. Plníme cíle

Je to smutné, ale bohužel i mezi blogery se najde pár jedinců, kteří nedodržují termíny a z některých ani nedostanete výstup. V tomto případě můžete zkusit domluvu, a pokud nemáte spolupráci smluvně ošetřenou (což většinou není), tak vám ani nic jiného nezbývá. Naštěstí jsou to jen menšiny, protože pro blogera, který takto jedná, to dřív nebo později, znamená "stopku" pro další spolupráce. 

Projděte si výstup, zkontrolujte prolinky, případně pošlete připomínky a využijte výstupu k propagaci i na svém webu/blogu/sociálních sítích. 

Pohled blogera: Líbí se vám naše práce? Pochvalte nás! :-) Vážně nás to potěší. 
 

9. Vyhodnocení spolupráce s blogerem

Vyhodnoťte si spolupráci (dle cílů, které jste si předem stanovili). Ne hned. Dejte tomu odstup. Hodně blogerů sdílí články několikrát za sebou. Ideální je vyhodnocovat spolupráci 1 měsíc po ukončení, a pak zpětně klidně po půl roce/roce v celkovém přehledu. 

Jak vyhodnocovat? Záleží hodně na daných cílech, ale základní údaje vyčtete:
  • v Google Analytics: počet návštěv, noví uživatelé, tržby
  • na Facebooku vyhodnotíte: počet nových To se mi líbí, komentování příspěvků, sdílení, celkový dosah...
  • od blogera můžete získat: čtenost článku + dosah na jeho sociálních sítích
  • ve vlastní administraci: počet nových objednávek
  • u restaurace: počet nových hostů...
Co jde těžko změřit? Rozhodně celkový reálný dosah v šíření povědomí o vaší značce. Ten se musí budovat postupně a dlouhodobě, takže každou spolupráci berte jako malý krůček k úspěchu. 
 

10. Hýčkejte si svého blogera

Nikdy totiž nevíte, kdy ho budete znovu potřebovat. Navíc není nic lepšího, než dlouhodobá spolupráce, tedy v případě, že jsou obě strany spokojené. Udržujte komunikaci, posílejte například info o novinkách (případně nějaké novinky produktů, slevové kupony...), sledujte sociální sítě a buďte v obraze. Časově to může být náročné, ale jen díky tomu získáte dobrého partnera. 

Doufám, že vám toto desatero v mnohém pomohlo a otevřelo oči. A pokud si i tak nevíte rady a potřebujete pomoct, můžete se nám ozvat a případně i využít našich služeb → info@shean.cz
 

desatero úspěšné spolupráce s blogery
 

Gabriela Bartošovská
Autor: Gabriela Bartošovská
Každá máma je textař a kreativec. Ráda vyprávím příběh. Ten svůj i ten váš. Textem i na fotkách.Psaní se věnuji již šestým rokem. Poslední tři roky patřím mezi TOP 10 nejúspěšnějších FOOD blogerů v ČR. Spolupracovala jsem s takovými firmami, jako je Electrolux, Tchibo, Rohlík a Brána k dětem. Na projekty se nedívám jen z pozice copywritera, ale také z pozice kreativce, který se podílí na plánování akcí, propagací, budování brandu a vyprávění příběhu.

Vložte komentář



Zpět na výpis článků

Co o nás říkají klienti

“S firmou Shean s.r.o. spolupracujeme již více než 8 roků. Je pro nás stabilním partnerem s výbornými výsledky práce.”

Ladislav Horčica,  Oknostyl.cz
Ladislav Horčica, Oknostyl.cz jednatel Oknostyl Group s.r.o.

Máte dotaz k tvorbě internetových stránek?

Napište nám. Nebo nás kontaktujte telefonicky.

533 312 782info@shean.cz

Chcete být v obraze?

Přihlaste se k našemu newsletteru.