Zajímavé články

Facebook od září 2020 definitivně změnil svoji tvář, kterou výrazně omladil a tím nadlehčil celkový vizuál feedu. Ale to není jediná novinka, která nás na sociálních sítích čeká. Další velkou změnou Facebooku je zefektivnění funkcí online obchodu ve svých oblíbených produktech, jako je Facebook obchod, MarketPlace, Messenger, Instagram a dokonce i WhatsApp.

novinky na sociálních sítích

Tento článek vás provede základním pochopením světa Facebook Shops. Jeho novinek, které nás čekají a jak jej využít ve svém podnikání. Zjistíte proč mít na svém facebookovém firemním profilu aktivovanou záložku Obchod a jak je pro vás důležité označování produktů na Instagramu. Nebo to, že v budoucnu budeme mít možnost využít Marketplace nejen pro svůj osobní prodej, ale také pro propagaci produktů, které sdílíte v záložce Obchod. Přečtete si také něco málo o Messenger a WhatsApp katalozích.

Má oblíbená věta zní: „Připraveným štěstí přeje.“. Tak pojďme vstříc svému obchodu.

Abyste se mohli do obchodování na Facebooku vůbec pustit, je důležité splnit tyto 4 kroky:

  1. Mít založenou firemní facebookovou stránku s účtem pro obchod.
  2. Používat Business Manager.
  3. Mít napojený produktový katalog (který je důležitý i pro Instagram Shopping).
  4. Facebook Pixel mít propojený s e-shopem.

Jak na obchod na Facebooku?

Facebook obchod je digitální „výkladní skříň” vašeho obchodu na Facebooku nebo Instagramu. Díky kartě Obchod, která se zobrazuje na vaší firemní facebookové stránce v levém postranním panelu, máte možnost snadno vypsat své produkty a přímo je nabízet k prodeji. Jsou tak mnohem přístupnější pro kupujícího.

Facebook obchod

Zobrazí se vám nejen v levém sloupci pod profilovkou, ale také na hlavní stránce, odkud se na něj uživatel dokáže snadno prokliknout. Z detailu produktu na FB se už dostanete přímo na web, kde nákup dokončíte.

V současnosti Facebook obchod plně rozvíjí svůj potenciál a přidává možnost přímé platby na Facebooku. Zákazník tak zaplatí za zboží přímo v obchodě a nemusí odcházet do webového rozhraní e-shopu. Tímto krokem chce Facebook usnadnit nakupování vašim zákazníkům a zároveň nechce přijít o uživatele tím, že opustí platformu. Tato možnost je však prozatím v testování ve vybraných státech.

Jak funguje Facebook Marketplace?

Marketplace je dalším místem, kde můžete nabízet své produkty z Facebook obchodu. Kupující tak rychle a snadno vyhledá produkt a v reálném čase prostřednictvím zpráv na Messengeru získá potřebné informace.

Tato služba byla zatím přístupná jen uživatelům, kteří mezi sebou prodávali a nakupovali zboží. Nyní se však chystá velký upgrade a Marketplace bude zpřístupněn i pro firmy, které zde budou moci nabízet své zboží. Firmy tak můžou efektivně řídit vztahy napříč celým prodejním trychtýřem. Od prvních interakcí kupujících a dotazů až po konečný prodej a následnou klientskou péčí.

Vaše firma na Marketplace získá vlastní atraktivní výlohu

Jako obchodník na Marketplace můžete inzerovat a spravovat inventář v oddílu pro obchod na facebookové stránce vaší firmy. 
Lidé mohou oddíl pohodlně navštívit a podívat se na vaše produkty, ptát se a v některých případech i vaše zboží nakoupit, aniž by museli odejít na webovou stránku.

Váš obchod umožňuje přizpůsobit si inventář produktů, komunikovat s kupujícími, podívat se na recenze a hodnocení od zákazníků a zobrazit si přehledy ohledně toho, které z vašich inzerátů si právě někdo na Facebooku prohlíží a který produkt si kupuje.

Výhody, které nás na Marketplace čekají

Pokud na Marketplace jako firma prodáváte nebo inzerujete položky z vašeho inventáře, přináší to několik výhod:

  • Komunikace v reálném čase – můžete se zákazníky komunikovat pomocí aplikace Messenger i na telefonech.
  • Vlastní atraktivní výloha.
  • Bezplatná služba – seznam produktů na Marketplace je zdarma.
  • Nabídnete produkty lidem tam, kde nakupují – oslovíte miliony lidí každý den.
  • Prostor pro reklamy – placeným prostorem zvýrazníte vaše produkty.

Facebook Marketplace

V současné době mohou Marketplace využívat 3 typy prodejců 

  • Prodejci automobilů – Nyní je tato služba spuštěna v 9 zemích (USA, Kanada, Mexiko, Velká Británie, Francie, Brazílie, Německo, Austrálie a Indonésie), kde partneři Facebooku spolupracují a prodávají inventář ojetých vozů. Tito partneři  pomáhají prodejcům vytvářet a spravovat inzeráty na automobily, lodě, čtyřkolky a další typy vozidel. Partneři také usnadňují komunikaci v reálném čase se zájemci tím, že odpovídají na dotazy. 
  • Nabídky realit – Realitní makléři a správci objektů můžou také spolupracovat s partnery a jejich pomocí inzerovat na Marketplace inventář nemovitostí k pronájmu. 
  • Partneři spolupracují prozatím na pěti trzích (USA, Kanada, Francie, Thajsko a Spojené království). 
  • Maloobchod a e-shop – Aktuálně Facebook spolupracuje s partnery Bigcommerce, Shopify, ChannelAdvisor a hrstkou dalších renomovaných poskytovatelů softwaru pro správu inventáře.

Nástroje pro správu facebookových objednávek

Abyste nabídli svým zákazníkům přívětivé prostředí, ve kterém budou pohodlně nakupovat vaše zboží, poskytne vám Marketplace řadu užitečných nástrojů:
  1. Dokončení nákupu na platformě.
  2. Upozornění s potvrzením o odeslání: kupující dostanou upozornění o odeslání zboží.
  3. Správa daně z prodeje: nástroj vám vypočítá daň na základě kategorie produktů a dodacích adres.
  4. Správa zpětného zúčtování: Marketplace vám může pomoci spravovat a získávat informace o jakémkoliv zpětném zúčtování, poté co od vás kupující obdrží zboží.
  5. Správa peněz: můžete si snadno převádět peníze na bankovní účet vaší firmy.

Funkce Instagram obchodu

Velký úspěch zaznamenává Instagram shopping, který používá stále více firem. Podobně jako u pokladny ve Facebook obchodě se nabízí uživatelům přímý nákup na Instagramu, aniž by museli opustit tuto platformu.

Instagram Shopping v současné době nabízí následující funkce:

  • označování produktů v příspěvcích a videích,
  • tlačítko koupit, prozkoumat,
  • přímá pokladna,
  • @shop účet,
  • nákup přímo na obchodním profilu,
  • seznam přání,
  • reklamy.

Instagram obchodInstagram obchodInstagram shops

Jak fungují katalogy WhatsApp

Dalším nástrojem pro prodej produktů od Facebooku jsou WhatsApp katalogy, které jsou k dispozici v aplikaci WhatsApp Business pro vybrané země. Tato funkce má ambice poskytnout podnikům profesionálnější přítomnost pro zákazníky, kterým tak zjednoduší nákup na svých mobilních telefonech. Zákazníci si mohou prohlížet fotografie, ceny a číst popisy produktů.

Zajímavost: Mobilní výkladní skříň může být provozována bez webové stránky.

Půjde nakupovat i přes Messenger?

Mnoho firem používá službu Facebook Messenger k poskytování podpory zákazníkům v reálném čase. Nyní z této platformy můžeme získat mnohem více.

Jakmile ji integrujete do svého internetového obchodu, můžete ji používat různými způsoby v závislosti na produktu nebo službě, kterou nabízíte.

  • Rezervace schůzek.
  • Aktualizace zásob.
  • Péče o zákazníka.
  • Recenze produktů.
  • Propagace.

Mnoho společností ke zvýšení zákaznického servisu a prodeje pomocí automatizace používá funkci Chatbot Messenger. Je nejen velice efektivní, ale ve skutečnosti vám dokáže ušetřit čas i peníze.

 

Facebook nabízí stále více možností malým a středním podnikům v propagaci jejich produktů. Chcete je začít využívat a být tak svým zákazníkům stále nablízku? Ozvěte se nám a společně můžeme vybrat nejlepší prodejní platformu a pomoci vám s nastavením a správou účtů.

 

Kateřina Opavová

Správce sociálních sítí a PR specialistkaVíce o mně