Zajímavé články
Jestliže je Facebook váš kámoš, za kterým se chodíte pobavit po náročném dni, šmírnout, na jaké super dovči jsou vaši přátelé, a sdílet, na jaký film se zrovna díváte, s Linkedinem by to mělo být přesně naopak. Žádní kámoši, žádná zábava, ale kolegové z branže, klienti a ryze pracovní záležitosti. A pokud jste si mysleli, že na tuhle zatím moc neprozkoumanou síť chodí jen HRisté lustrovat potenciální zaměstnance? Omyl! 

Podle statistik z business.linkedin.com je na této sociální síti 7 milionů profesionálů z celého světa. 4 z 5 jejích uživatelů mají vliv na obchodní rozhodování a síť je platformou číslo 1 pro generování leadů. Kde jinde byste tedy měli potkat své obchodní partnery nebo zákazníky než právě tady?

V České republice je podle agentury napoleoncat.com na Linkedinu aktuálně zaregistrovaných 1,8 milionů lidí, což je o milion méně než na Instagramu a o více než 4 miliony méně než na Facebooku.

Na Linkedinu tedy máte jedinečnou možnost vyniknout v menší konkurenci a připravit se na budoucí příliv uživatelů do této profesní sítě. Pokud jsou vaší cílovkou v B2B nebo B2C segmentu lidé ve věku 25 až 34 let, můžeme mluvit o mírném nasycení. Tato skupina má totiž z české populace nejvyšší zastoupení – téměř 61,5 % (tedy víc než milion uživatelů). Ostatní věkové skupiny se ale pohybují okolo nebo pod hranicí 20 %. 

uživatelé linkedinu v ČR

Další výhodou méně početné uživatelské základny Linkedinu je delší životnost příspěvků, které se stejně jako na ostatních sociálních sítích šíří přísně střeženými algoritmy, díky kterým by se do vašeho feedu měl dostávat nejužitečnější obsah pravidelně aktivních profilů.

Proč tu je zatím řeč spíš o jednotlivcích na Linkedinu a ne o firemních profilech? Firemní profil je totiž pouze jakýsi pavouk, který by nemohl žít a chytat mouchy bez sítě. Bez sítě lidí, kteří jsou propojení mezi sebou a živí firemního pavouka. Aby měly příspěvky publikované korporátním profilem dosah, musí na něho být napojeni ambasadoři  zaměstnanci, majitelé, lidé z okolí s kvalitní a širokou sítí spojení na osobních profilech.

Jak tedy na osobní Linkedin profil? Po úvodní registraci si vyplňte všechno, co jde. Moderní personalisté už dnes striktně nevyžadují po uchazečích o zaměstnání klasické sívíčko, ale stačí jim Linkedin profil. Berte to tedy tak, že i když se nechystáte měnit práci, má být vaše profilová stránka reklamou na vaši profesní kariéru.

osobní účet na linkedinu

Nezbytností je seriózní profilová fotka, nejlépe od profesionálního fotografa, poutavé motto, ve kterém byste měli v pár slovech zajímavě představit svou náplň práce (nikoli obecný název profese), chytlavě napsané tři až čtyři odstavce textu O mně a poctivě vyplněné pracovní zkušenosti, vzdělání, certifikace, dovednosti a v ideální případě i potvrzení dovedností kolegy nebo jejich doporučení mé osoby. Zkrátka, jako při sestavování životopisu. 

Až budete mít vyšperkovaný profil, můžete začít budovat síť kontaktů. Nejsnáze do ní dostanete lidi z okolí, které znáte. Kolegy, přátele. Pokud budete žádat o spojení uživatele, se kterými se neznáte, je dobré jim mít co užitečného nabídnout. Například kvalitní obsah na svém profilu, nebo se jim představit v soukromé zprávě a vysvětlit, proč právě spojení s vámi pro ně může být přínosné. 

aktivita na linkedin profilu

Zásady pro tvorbu příspěvků na Linkedin: 

  • Nedávejte na Linkedin to, co byste si postli na Facebook nebo Instagram, 
  • neodvádějte uživatele odkazy pryč z této sítě, 
  • zaujměte tím, čím můžete pomoci, co umíte a tím, proč můžete být užitečným spojením, 
  • publikujte originální obsah,
  • prezentujte názory nebo postoje k věcem z vaší branže
  • komentuje příspěvky, kterým rozumíte a ke kterým máte konstruktivní připomínky
  • do postů i komentářů používejte hashtagy (max. 5), které fungují jako klíčová slova pro dohledávání příspěvků a diskuzí k tématu, 
  • sdílejte originální a nejlépe vlastní obrázky, grafy, prezentace. 

Jak využit Linkedin pro PR a propagaci firmy

Osobní aktivitou na Linkedinu si vybudujete pozici odborníka na daný problém. To je užitečné pro podnikatele, osoby na volné noze a neméně pro celé firmy. Jak už jsme zmínili, když bude několik odborníků, kteří pravidelně přidávají hodnotný a vlastními zkušenostmi podložený obsah, propojených s vaší firemní stránkou, nikdo nebude pochybovat o tom, že jste skuteční profíci. Bude se vám to hodit především v B2B segmentu, ale plusové bodíky to určitě přidá i v B2C.

Václav Moravec ve své knize Konvergence médií (2016) píše o tom, že „zatímco v roce 1983 ovládalo většinu zábavního a mediálního trhu Spojených států amerických padesátka společností, v roce 2004 šlo už jen o pět obřích korporací. […] Možnosti vzájemné podpory, potažmo konvergence různých typů médií po nástupu éry digitalizace jsou podle žurnalisty a teoretika médií Bena Bagdikiana (2004) hlavním důvodem, proč se podařilo „velké pětce“ stát se dominantními vlastníky všech druhů médi. […] Pětice firem – v míře dosud neobvyklé – pronikla do všech částí komunikačního, resp. mediálního řetězce s cílem podmanit si veřejnou sféru.“

Vidíte v tom tu paralelu? S marketingem je to podobné. Abyste maximálně využili zákaznický potenciál, musíte se ke svým klientům snažit dostat všemi možnými kanály, tradičními i novými, a na všech z nich si budovat důvěru. Právě na Linkedinu máte jedinečnou příležitost, protože v České republice zatím jde o nepřesycenou sociální síť.

Přiznáváme, že i tak to zní v dnešní informačně zahlcené době jako ne úplně lehký úkol. Ale my víme, jak na to. Náš marketingový tým a jeho speciálisté na sociální sítě jsou připraveni vám pomoci. 

sociální sítě a linkedin

Koho a co sledovat, když se chcete pravidelně dovídat novinky ze světa Linkedinu?

Iveta Borková

Obsahový kreativecVíce o mně