Zajímavé články

Před rokem jsme v našem copy týmu zkoušeli platformu copy.ai. Výsledek byl docela jednoznačný. Texty generované umělou inteligencí kvalitou výrazně zaostávaly za těmi, které píší profesionální textaři – 0:1 pro copywritery. Na konci loňského roku se však objevila vytuněná verze umělé inteligence chat GPT-3. A výstupy, které chrlí, už mají znatelně vyšší úroveň. Na první pohled byste nepoznali, že je nepsal člověk.

Co se dočtete


Co je chat GPT

Chat GPT vytvořila společnost OpenAI. Jde o výkonný jazykový model, který umí konverzovat s uživatelem a odpovídat mu na otázky. Například jsem se zeptala, co je copywriting a během několika sekund jsem dostala uspokojivou odpověď: 

(...) Copywriting se zaměřuje na tvorbu textů, které jsou zajímavé, přesvědčivé a cílené na určitou cílovou skupinu. Cílem copywritingu je přimět čtenáře k nějaké akci, jako je nákup produktu, registrace na webové stránce, stahování e-knihy, zanechání kontaktu nebo jakákoli jiná konverze. (...) 

umělá inteligence v marketingu

Od doby, co tento jazykový model může využívat veřejnost, se strhla diskuze o tom, pro jaké účely má a nemá využití, jak s ním pracovat, zda ho odmítat nebo opěvovat, kterým profesím vezme práci a co všechno vlastně umí. Navíc uživatelé začali hromadně generovat všelijaké texty a zkouší AI (zkratka pro umělou inteligenci, anglicky Artificial Intelligence) nachytat.

I my jsme samozřejmě zkusili s chatem GPT pracovat. Ptali jsme se ho na všelijaké záludné dotazy, třeba jsme si nechali navrhnout titulky k článku, vypsat klíčová slova, povědět vtip, napsat aktualitu a vyhledat podklady k článku.  

Nevěřte všemu, co umělá inteligence píše

Velkou výhodou oproti copy.ai je to, že GPT-3 funguje kvalitně i pro češtinu. Naopak problémem současného modelu je faktická chybovost. Nedokáže správně odpovědět na některé otázky, navíc zatím čerpá pouze ze zdrojů, které byly dostupné do roku 2021.

Například když jsem psala článek o českých sjezdovkách, zeptala jsem se, která je v České republice nejdelší. Odpověď byla fakticky celá špatně. Správné informace chat neuvedl ani po tom, co jsem ho upozornila, že odpověděl špatně. Nejdelší sjezdovka je na Klínovci, měří 5 200 m a jmenuje se Rondo. Jak odpověděla umělá inteligence vidíte na obrázku. 

umělá inteligence_problém je faktická nesprávnost informací

Naopak třeba v návrzích titulků chat obstál. 

    AI vám může pomoct s vymýšlením titulků
    Dokázala bych si představit, že některý z titulků poupravím a vyberu pro článek. Např.: 

    • Je umělá inteligence budoucností copywritingu? Mění způsob, jakým tvoříme obsah
    • Umělá inteligence zrychluje tvorbu obsahu. Můžete ji využít i pro váš projekt? 

    Popis kategorie dopadl taky obstojně. Rozhodně bych nezkopírovala klientovi na web, ale inspirovala se tím, jaké informace chat v textu uvedl, a doplnila tím svůj původní popis. Například jsem přidala informace o tom, co by měli lidé zvážit při výběru smoothie mixéru. 

    umělá inteligence a popis kategorie

    Zajímá vás, jak to dopadlo s těmi vtipy? Tady AI celkem zklamala. Smysl pro humor zatím moc nemá. 

    Umí umělá inteligence generovat vtipy?

    Podle našeho dosavadního zkoumání jsme vytipovali situace, ve kterých může chat GPT copywriterům pomoct. 

    Umělou inteligenci lze při tvorbě webového obsahu využít: 

    • k inspiraci
    • k sestavení osnovy pro texty,
    • k zjištění základních klíčových slov (pro článek, popis kategorie; ale určitě nenahradí kompletní analýzu klíčových slov),
    • k sepsání výhod a nevýhod,
    • k hledání synonym a formulací, které nejsou ve vaší aktivní slovní zásobě, 
    • k návrhu titulků,
    • k návrhům textů, které nemusí zohledňovat žádný komunikační styl,
    • když prostě nevíme, jak začít a potřebujeme si pokecat

    Jak tedy s umělou inteligencí při tvorbě textů pracovat? 

    Určitě se ptáte, jestli práce copywritera postupně ztrácí smysl. Texty vygenerované umělou inteligencí můžou v současné době částečně nahradit práci juniorního copywritera. Zvládnou třeba krátké popisy jako jsou alternativní texty k obrázkům. Co se týká delších a složitějších copy útvarů, chat GPT negeneruje texty, které bychom rovnou doporučili nasadit na web. Umělá inteligence nedokáže (zatím) generovat fakticky správné odpovědi, neumí pracovat s cílovou skupinou, komunikačním stylem konkrétní značky a nezvládá SEO optimalizaci textů. 

    Nechte se texty od umělé inteligence inspirovat, povídejte si s ní (protože vždycky, když s někým prohodíme o daném tématu pár slov, napadnou nás nové myšlenky a jiný úhel pohledu). Výsledek ale přepište sami svými slovy. Můžete se AI taky ptát na klíčová slova, návrhy titulků nebo si z jejích výstupů vytvářet osnovy pro texty. Mně osobně pomáhá, když se AI zeptám až poté, co mám svůj text napsaný nebo rozepsaný. Zkontroluju si, jestli mi v něm něco nechybí nebo jestli bych nemohla doplnit nějaká synonyma. 

    Dávejte si pozor na faktickou správnost odpovědí. AI nemá 100% aktuální data, není tedy vhodné se jí ptát na trendy, neumí dělat rešerše složitých témat. Taky rozhodně nemůže vědět, jaká jsou specifika vaší nabídky. Pokud si vygenerujete text o lahvích na pití, ve kterém je zmíněno, že láhve se vyrábí ze skla a plastu, a vy prodáváte pouze plastové, budete akorát klamat zákazníky. 

    Pamatujte na to, že vaše značka má jedinečný komunikační styl a ten si chcete udržet. Ať už si ho tvoříte sami, nebo vám pomáhá copywriter, mluvte k zákazníkům osobitým komunikačním stylem. Odpovídejte na to, na co se vás zákazníci nejčastěji ptají. Nenechte za sebe mluvit umělou inteligenci. Občas jí ale dovolte, aby vám pomohla. Berte ji jako takového parťáka na pokec, který si ví rady, když vy zrovna nemůžete chytit psavou. 

    Nebo oslovte nás. Budeme parťákem vašeho podnikání.

    Suma sumárum za nás je to tedy další gól do branky AI od týmu copywriterů – 2:0

    Zůstává tu ale stále ještě další otazník.

    Jak se k textům generovaným umělou inteligencí staví vyhledávače? 

    Po vypuknutí AI horečky to vypadalo, že Google bude penalizovat weby, které do svého obsahu umístí texty generované umělou inteligencí. 

    V prosinci navíc Google vydal aktualizaci doporučení pro tvorbu obsahu, v níž říká, že EAT se mění na EEAT. Tento koncept využívá pro hodnocení toho, jestli v obsahu (například na vašem webu) získají uživatelé informace, které skutečně hledají.

    Kvalitní obsah podle Googlu splňuje odbornostautoritudůvěryhodnost. Hodnotí se například pověst autora, externí zpětné odkazy a relevantní průběžně aktualizovaný obsah. Čím vyššího skóre EAT dosáhnete, tím větší máte potenciál na lepší umístění ve vyhledávání. S druhým E přibyl k tomu konceptu požadavek, že obsah by mě tedy být tvořený taky na základě zkušeností (Experience). Například uživatel, který hledá, jak upéct bábovku, by měl dostat recept, který jste opravdu vyzkoušeli a pečete podle něj. Ne recept, který někdo vymyslel, aby na blog dostal klíčovou frázi.

    Vyhledávače a umělá inteligence

    Na začátku února Google s penalizací otočil a vydal prohlášení, podle kterého věří, že umělá inteligence dokáže produkovat obsah odpovídající EEAT nárokům. Při posuzování kvality obsahu tedy nebude záležet na tom, zda jej vytvořil člověk nebo umělá inteligence, ale na tom, zda je relevantní, spolehlivý, originální a užitečný pro čtenáře.

    Nakonec totiž Google i další velké vyhledávače začínají s umělou inteligencí pracovat. Zařazují ji do algorimtů vyhledávání, aby na základě skenování internetového obsahu uživatelům generovala odpovědi na vyhledávané dotazy.

    Do rozvoje umělé inteligence investuje Microsoft ve snaze přebrat pro svůj vyhledávač Bing Googlu alespoň část z 83,84% podílu na trhu. Postupně spouští službu Bing chat, která slibuje novou dimenzi internetového vyhledávání, kdy vyhledávač a umělá inteligence sami projdou výsledky vyhledávání, sesumírují z něj jednu odpověď a odkážou na zdroje. Podívejte se na příkladGoogle reaguje tím, že plánuje spustit chatbot Bard. Bude fungovat mimo klasické vyhledávání a odpovědi na vyhledávané dotazy bude uživatelům generovat právě umělá inteligence.  

    Tečka za poslední větou tohoto článku je čistě formální. Umělá inteligence rozhodně ještě neřekla poslední slovo. Vyhlížíme, co nové verze přinesou, a jestli nám ulehčí, ztíží nebo seberou práci. 

    Zdroje: Google EEAT, Google pokyny k obsahu generovanému umělou inteligencí, VčelištěMicrosoft, Impression

    Iveta Borková

    Copywriterka a PR specialistkaVíce o mně