Případové studie

Řada lidí má e-mailing zafixovaný jako obtěžující marketingový nástroj. A přitom se může jednat o důležitý komunikační kanál značky – jako se tomu například stalo u našeho klienta Skladová-okna.cz.

Proč znovu oslovovat zákazníky, kteří si nakoupili okna a dveře? Že se nejedná o spotřební zboží a e-mailing tady není na místě? V této případovce vyvrátím předsudky. A ukážu, jak jsme se pomocí chytře nastaveného e-mail marketingu dostali ke zvýšení tržeb o 280 %, open ratu 40 % a snížení nákladů o 38 %.

Proč jsme se rozhodli zkusit e-mail marketing pro Skladová-okna.cz?

E-shop Skladová-okna.cz nabízí široký výběr skladových plastových oken a dveří. Přes 220 000 objednávek značí spokojenost zákazníků. Co se však může zdát u tohoto sortimentu překvapujícím, nákupy jsou opakované. A to se nám potvrzuje právě i v mailingu.

Nutno podotknout, že jsme s mailingem začínali i my a dost věcí jsme si na projektu zkoušeli a učili se. Očekávání byla zprvu malá, dnes je to jeden z nejsilnějších kanálů (nejen) výkonnostního marketingu.

Postup zavádění e-mailových kampaní

E-mailing jsme na Skladovkách odstartovali v prosinci 2019 a rozhodli se využít služeb českého nástroje Ecomail. Jako první jsme převedli databázi kontaktů z historických objednávek a pročistili ji. Na první půl rok bylo naplánováno posílat newslettery na všechny kontakty v databázi (celkem 14 018 zákazníků) a oslovit je se 2–3 kampaněmi měsíčně. Cílem bylo zjistit, jak lidé na e-maily reagují, co je zajímá, na co klikají, jaký den je nejsilnější či jakých tržeb můžeme dosáhnout. Prostě si to celé osahat.

případová studie mailing na Skladova okna

 

Bez jakékoli složité segmentace a pokročilých automatizací jsme za prvního půl roku přivedli e-shopu tržby v hodnotě přes 2 000 000 Kč.

Tak, jak postupně rostou Skladovky, se (nejen) na poli mailingu rozvíjíme i my. Stali jsme se oficiálními partnery Ecomailu a dnes spravujeme necelých 20 mailových účtů. Naše znalosti jsou ověřeny praxí, a tak se s vámi ráda podělím o následující rady, které se nám osvědčily.

Vymačkejte z kampaní vše. Dosílky jsou zlatý grál

Že jste o dosílce ještě neslyšeli? Pak jste se mohli připravit až o třetinu otevřených mailů. Podle průzkumů se totiž ukazuje, že si člověk v průměru otevře reklamní newsletter až na 3. či 4. pokus. To, jak může být dosílková kampaň důležitá, vám ukážeme na následujícím příkladu.

Pro Skladovky jsme připravili kampaň na uvedení novinky v sortimentu e-shopu. Čas odeslání byl naplánován na čtvrtek v 11:30. Databáze obsahovala okolo 13 000 kontaktů a cíl kampaně byl čistě prodejní – dostat lidi z newsletteru na e-shop, aby nakoupili.

Tržby z kampaně dopadly nad očekávání, přičemž open rate činil 10 %, click rate 3 %. A s tím jsme se nechtěli spokojit. Protože pokud víme, že je obsah očividně dostatečně zajímavý, rozhodli jsme se ho dostat k ještě více lidem.

Připravili jsme dosílkové kampaně, které měly stejný obsah s upraveným předmětem. Také jsme změnili den i čas odeslání. A poslali je na všechny, kteří neotevřeli původní kampaň nebo ji otevřeli, ale neproklikli se v ní. Tímto krokem se podařilo přimět dalších 2000 zákazníků otevřít kampaň a utržit ještě o 250 000 Kč víc.

případová studie o tom, jak díky mailingu rostly tržby

Segmentace – rozdělte si příjemce do skupin

Už dávno neplatí, že čím větší databáze, tím lépe. Nikdo nestojí o neaktivní kontakty, které vám nic nepřináší, ba naopak zhoršují výsledky a platíte za ně zbytečně vyšší tarif. Proto si vytvořte segment aktivních kontaktů a pracujte s těmi, které váš obsah zajímá.

Na Skladovkách jsme měli původní databázi 14 018 kontaktů. Půl roku jsme na ni hromadně odesílali kampaně, abychom si otestovali chování. Poté jsme vytvořili segment, který nám vyfiltroval lidi, kteří otevřeli alespoň jednu z posledních 6 odeslaných kampaní. A rázem se nám vysegmentovala skupina aktivních příjemců.

Co udělat s těmi neaktivními? Určitě je hned neodhlašujte a dejte jim ještě jednu, dvě, maximálně tři šance. Nastavte si kampaň (doporučujeme využít automatizaci), ve které těmto lidem odešlete speciální e-mail s tím, že jste o nich dlouho neslyšeli a pokud na vás nechtějí úplně zapomenout, ať například kliknou na určitý odkaz. Pokud ani to nepomůže, bez slitování odhlašujte.

Skladovkám jsme tak ročně snížili náklady za tarif v Ecomailu o 38 % a open rate se zvedl z průměrných 11 % až na 40 %.

Výsledky, kterých jsme s e-mail marketingem dosáhli

výsledky, kterých jsme díky e-mailingu dosáhli

Zaujaly vás výsledky naší práce? Navrhneme vhodnou strategii i pro váš projekt. Ozvěte se nám, konzultace s námi vás nic nebude stát.
 

Gabriela Antalová

Brand manažerkaVíce o mně