Zajímavé články

Ťukáte si na čelo a říkáte si, co že pletu SEO na sociální sítě? Pokud přidáváte k příspěvkům hastagy, odkazujete z Instagramu na svůj blog nebo se snažíte o to, aby vás ostatní sdíleli, optimalizaci pro vyhledávače už využíváte a ani o tom možná nevíte. Jak tedy díky SEO podpořit obsah na sociálních sítích a jak díky sociálním sítím dostat čtenáře na svůj blog?

Obsah na sociálních sítích má vliv na to: 

Vyhledávání na sítích funguje pomocí hastagů. Používáte je?  

Určitě jste pomocí hastagů například na Instagramu něco vyhledávali. Hastagy jsou vlastně taková klíčová slova na sítích. Třeba více jak polovina generace Z vyhledává odpovědi na svoje otázky výhradně pomocí klíčových slov na sociálních sítích. Kolikrát je ani nezajímá web nebo e-shop dané firmy a jdou přímo na sítě. Z tohoto důvodu začíná být používání klíčových slov na sítích zcela zásadní. Platí to hlavně pro Instagram, TikTok, Pinterest a LinkedIn. 

Právě díky hastagům je obsah na sítích hezky roztříděný a vaše příspěvky se můžou dostat mezi uživatele, i když nemáte tisíce sledujících. Například pokud přidáváte recept na bábovku, dejte k instagramovému postu hastag #receptnababovku. Až někdo půjde péct a zadá si do vyhledávací lupy na této síti tento požadavek, je velká šance, že se do výsledků dostane i váš příspěvek. Hledáte zaměstnance v okolí Blanska? Přidávejte příspěvky s hastagem #pracevblansku

jak pracovat s hastagy a klíčovými slovy na sociálních sítích

Když si uživatel na Instagramu vyhledá #pracevblansku, vyjedou mu naše příspěvky na téma Kariéra 

vyhledávání pomocí hastagů na linkedinu

Hastagy fungují i na LinkedInu. Například pomocí hastagu #exportdozahranici najdete jednoduše někoho, kdo se vstupem na zahraniční trhy zabývá 

LinkedIn je sociální síť, která si žije vlastním životem. Dá se zde ve větší míře pracovat s vyhledáváním i jinak než pomocí hastagů a to má pro jednotlivce i firmu velkou výhodu. Klíčová slova udáte do jednotlivých příspěvků a hlavně do článků (na LinkedInu si můžete psát vlastní články). Stejně tak se s klíčovými slovy vyplatí pracovat při vkládání obrázků a při vyplňování profilu. Uživatelé vás potom najdou jednoduše – když si něco vyhledávají v rámci dané sítě nebo když si něco googlí.  

Na váš profil můžete lidi dostat i z Google vyhledávání 

Vedle webů a blogů vám Google při vyhledání určitého dotazu nabídne i odkazy na sociální sítě. Abyste měli co největší šanci dostat se se svým facebookovým, instagramovým nebo TikTok profilem do serpu (=na stránku s výsledky vyhledávání), je potřeba správně vyplnit údaje o účtu.

Google ze sociálních sítí přebírá nadpis firemní stránky. Konkrétně ho sociální sítě generují jako meta tag title a zobrazují jako nadpis v odkazu ve výsledcích Google. Takže pokud teprve přemýšlíte nad tím, jak svoji stránku nazvat, vyhněte se neurčitým názvům a co nejvíce stránku spojte se svým podnikáním. Ideálně pak přímo s vaší doménou

Naopak třeba popis stránky Google nepřevezme. Výjimkou je popisek na YouTube. 

Když si pak sami vyzkoušíte vyhledat název svojí firmy v Google, tak by se do top 10 výsledků měl vlézt odkaz na váš facebookový profil a konkrétně se zobrazí uživatelské reference. Na vyhledávací dotaz „shean“ se odkaz na náš FB profil zobrazí v organice jako 3. a jako 6. je pak link na náš firemní LinkedIn profil. 

jak dostat účet na sociální síti do výsledků vyhledávání

Sociální sítě podpoří vaše lokální SEO 

Jestli mají sociální sítě na něco větší vliv, tak je to lokální SEO. To nejvíce ocení podniky, pro které je existenčně důležité, aby o nich věděli lidé v blízkém okolí. Pracujte tedy s lokálními klíčovými slovy, používejte označování polohy a ideálně se přidejte do lokálních FB skupin

Právě u lokálního vyhledávání fungují výše zmíněné reference. Určitě jste někdy i vy sami hledali, kam si zajdete třeba na dovolené na oběd, zmrzlinu nebo dobrou kávu. A doporučení (případně negativní hodnocení) ostatních uživatelů hrálo v rozhodování nemalou roli. 

Platí, že firmy, které mají sociální sítě a aktivně je plní zajímavým obsahem, plus jim spokojení návštěvníci/kupující přidávají reference, mají podstatně větší šanci zaujmout i další zákazníky. 

Tipy od našich SEO specialistů

  • Je důležité všude (sociální sítě, Google mapy, Seznam mapy, ...) uvádět stejné údaje – název firmy/společnosti, kontaktní údaje, adresu... Zavděčíte se tak robotům a neuděláte jim zmatek v jejich robotické hlavě.
  • Nezapomínejte na prolinkování webu a sociálních sítí (zpětné prolinky a důraz na kvalitu obsahu) – vše propojte. Opět aby měli roboti snadnou cestu k informacím.
  • Propojením se bude zvyšovat autorita domény a poroste její hodnota.
  • Používejte také konzistentní klíčová slova.

Využijte sociální sítě k rychlejší indexaci stránek 

Dáte si tu práci a napíšete například nový článek na blog. Podíváte se druhý, třetí, čtvrtý den na čtenost a nic. Podpořte ho sdílením na svých sociálních sítí. A to ne jen jednou, ale opakovaně. Tím, že do článku dostanete první čtenáře, dříve tam dostanete i roboty a obsah se rychleji zaindexuje

S každým článkem se dá na sítích pracovat vícekrát. Nemusíte se omezovat pouze na sdílení typu „Máme pro vás na blogu nový článek“: 

  • Nalákejte své sledující třeba i hádankou s tím, že správnou odpověď najdou v článku.
  • Příště vypíchněte dvě, tři zajímavosti a řekněte, že pokračování čeká na blogu. 
  • Dál pak pracujte se sdílením do relevantních FB skupin (pozor na pravidla).
  • A nezapomeňte dát odkaz na článek do stories

Na závěr se hodí připomenout, že sociální sítě a SEO mají ještě jednu společnou věc. A to dost podstatnou – vytrvalost. Očekávané výsledky nemusí přijít hned, ale když si počkáte, ovoce budete sklízet za týdny nebo měsíce.

A pokud stále nemáte na sítích tolik fanoušků, kolik byste chtěli, neumíte pracovat s hastagy nebo nevíte, jak dostat čtenáře na svůj blog, jsme tu pro vás já a moji kolegové

Zdroje: Marketingland.com, Facebook.com, FIRA Media, Marketing Miner

Gabriela Bartošovská

Správkyně sociálních sítí a PR specialistkaVíce o mně