Zajímavé články

Letošní Vánoce budou jedinečné. Možná trošku chaotické. Ale hlavně ve znamení online nákupů. Proto jsem se pustila do sepsání tohoto článku, který by vám měl posloužit jako takový malý návod na přežití. Připomenu všem e-shopařům, na co by před Vánoci neměli zapomenout a podělím se o pár vychytávek, které pomohou prožít vánoční svátky v co největším „poklidu“. Vám, vašim zaměstnancům i zákazníkům. E-shopaři, třeste se. Tyhle Vánoce budou jízda.

vánoce v onlinu e-shopy

Na letošní předvánoční nákupy by se e-shopy měly připravit více než obvykle. Kvůli koronavirové krizi se totiž předpokládají rekordní prodeje (o 30 % větší tržby než loni), a budou to hlavně logistické služby, které začnou být přetížené.

Podle společnosti Shoptet již v říjnu shánělo 72 % internetových obchodů do svých skladů posily. A právě ve větších městech, kde je vyšší konkurence, se můžou v listopadu a prosinci objevit velké potíže s doručením objednaného zboží.

Rada č. 1: Dejte zákazníkům ty nejdůležitější informace na stříbrném podnose

V posledních týdnech se vládní nařízení mění každým dnem. Zákazníci z toho mohou být zmatení a vy nemůžete udělat nic jednoduššího, než dát aktuální vyjádření na váš web. Jasně, stručně a snadno dohledatelně. Třeba formou informační lišty.

informační lišta

Informujte zákazníky o možnostech dopravy, poštovném, podmínkách vrácení zboží nebo aktuálně otevřených / zavřených prodejnách a otevírací době. Ušetříte tím čas hlavně sobě, protože se vám přestanou hromadit zprávy s opakujícími se dotazy.

Zkuste se také podívat do sekce FAQ (alias Nejčastější dotazy), jestli tam máte všechny důležité otázky zodpovězené. Nyní hlavně otázky typu „Stihne mi dojít balíček do Vánoc?“.

Rada č. 2: Ujistěte se, že máte bestsellery na skladě

Pohlídejte si množství naskladněného sortimentu. Zejména u produktů, od kterých se na Vánoce očekávají velké prodeje. Pokud spustíte vánoční kampaň napříč různými kanály a během první hodiny se vyprodají všechny zásoby, situace pro vás bude dost složitá. Nejenže neprodáte tolik zboží, ale nevyplatí se ani investice do spuštěných kampaní.

A když zboží, i přes všechny přípravy, zmizí ze skladu, udržte si zájem vašeho potenciálního zákazníka funkcí „Hlídací pes“.

funkce hlídací pes na e-shopu

Rada č. 3: Nasaďte si na e-shop live chat

Když si zákazníci nejsou jisti výběrem produktu, chtějí se s někým poradit. V tu chvíli už byste měli přijít na scénu vy a být k dispozici na chatu. Pokud do pár vteřin / minut zvládnete odpovědět, zmenšíte tím pravděpodobnost, že zákazník odejde hledat více informací ke konkurenci. Navíc se správným nástrojem získáte i možnost analyzovat průchod webu díky video nahrávkám chování uživatelů.

Například my na našem webu využíváme aplikaci Smartsupp.

Rada č. 4: Pusťte na vaše stránky vánoční skřítky

Vánoční atmosféra. Nic nenavodí lepší nákupní horečku než krásný zimní vizuál a vidina idylických rodinných Vánoc. Takže když teď nemůžete zdobit kamenné prodejny, vyzdobte si alespoň váš e-shop.

Vrhněte se třeba na:

  • Bannery – vyměňte obecný prodejní banner z hlavní stránky za pěkný vánoční a vymyslete trefný claim k tomu.
  • Aktuality – napište aktualitu o vánočním provozu firmy nebo se pochlubte vánoční výzdobou u vás ve firmě.
  • Facebook – zeptejte se sledujících, co by na vašem profilu před Vánoci uvítali. Také jim dejte užitečné tipy na dárky, čtení, videa. Záleží jen na tom, jaký sortiment váš e-shop prodává.
  • Adventní kalendář – zákazníky můžete odměnit prostřednictvím adventního kalendáře. Právě k tomuto účelu SocialSprinters vytvořili vánoční aplikaci Adventní kalendář.

Nesehnali jste vánoční skřítky, kteří by váš e-shop přes noc oblékli do zimního hávu? Využijte služeb našeho grafika, který ve své vánoční dílně vykouzlí krásné vánoční vizuály pro váš projekt.

Rada č. 5: Mimořádné akce lidi táhnou. Pozor, ať to s nimi nepřeženete

Udělejte si dopředu strategii pro následující dva měsíce a pořádně promyslete, jaké akce si pro zákazníky připravíte. Dávejte si pozor, ať to s nimi nepřepísknete. Pokud lidé získají pocit, že vaše slevové akce nejsou jedinečné, motivace k jejich využití bude stále menší.

Poskytněte dárek k nákupu, akci 2+1 zdarma, slevu na celý nákup, odpočtové akce nebo třeba dopravu zdarma. Čím dřív začnete a přimějete zákazníky nakoupit vánoční dárky s předstihem, tím líp se vám bude žít v prosinci.

plánování vánočních kampaní

Rada č. 6: Více odbavených objednávek s automatizací

Každý zběhlý e-shopař dobře ví, že za doručením balíku k zákazníkovi stojí spousta práce. Řešíte každoročně problémy s vyřizováním objednávek? Potřebujete zrychlit expedici a snížit chybovost zaměstnanců? Ať už se potýkáte s jakýmikoli problémy na e-shopu, od každodenní nezáživné práce vám ulehčí automatizace. Propojíme vaše e-shopové řešení s účetními, ekonomickými a ostatními systémy 3. stran. Ušetříte tím práci minimálně jednoho člověka, který se může věnovat něčemu užitečnějšímu. Třeba odpovídat na již zmíněném live chatu nebo pomoct s odesíláním balíčků.

O tom, jak nasazení automatizace pomohlo projektu Ahifi.cz, jsme se rozepsali v naší případovce.

Rada č. 7: Stránka s vánoční inspirací a tipy na dárky

Máte e-shop plný produktů, které se hodí jako vánoční dárky? Doporučuji vám vytvořit si jednoduchou microsite s vytipovaným „vánočním“ zbožím (či celými kategoriemi). Tak jako má například každoročně Alza.cz stránku „Tipy na dárky“. Na vytvořenou microsite potom rovnou odkazujte ze spuštěných kampaní (např. PPC reklam, newsletteru…), a ušetříte tak uživatelům čas při hledání vhodných dárků ze všech kategorií e-shopu.

Rada č. 8: Když chcete vsadit na jistotu, nabídněte dárkový poukaz

Dárkový poukaz je pohodlnou variantou pro všechny postrádající inspiraci, dobrý vkus nebo ty, kteří chtějí dát obdarovanému možnost vybrat si, co se mu líbí. Máte dárkové vouchery i vy v nabídce? Pokud ne, pak by o tom možná stálo popřemýšlet. Nezapomeňte na web také uvést „pravidla hry“ používání voucherů. Inspirovat se můžete třeba u Zootu.

 

To bylo mých 8 rad, které vám pomůžou přečkat letošní Vánoce v co největší pohodě. Pokud prodáváte zboží, které každoročně na Vánoce zažívá sezónu, připravte se na objednávkovou apokalypsu. Je totiž odvěkou pravdou, že štěstí přeje připraveným. Ozvěte se nám, pokud potřebujete s čímkoli pomoci. Jsme tu pro vás.

 

Gabriela Antalová

Obsahový kreativec a správce e-mailových kampaníVíce o mně