Zajímavé články

Není to tak dávno, co jsme vydali článek o cookies novele, která zamíchala kartami napříč všemi internetovými obchody. Na(ne)štěstí, přinášíme další marketingové změny dotýkající se zejména recenzí a slev. Přečtěte si přehled těch nejdůležitějších novinek, kterým se nejen e-shopy budou muset přizpůsobit. A to pravděpodobně ještě v průběhu vánočních svátků.

3. listopadu 2022 byla senátem schválena novela zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele a zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (tzv. tlačítková novela), která má výrazně zvýšit ochranu spotřebitele a dotkne se všech podnikatelů na poli B2C. Cílem novely je zlepšit vymáhání a modernizovat právní předpisy Evropské unie na ochranu spotřebitele, které reflektují technologické trendy v oblasti online prodeje.

Pojďme se podívat na 2 nejzásadnější změny pro e-shopaře.

1. S falešnými slevami už nepochodíte. Zavádí se pravidlo 30 dnů

Spotřebitel musí být nově informován o nejnižší ceně, za kterou prodejce zboží prodával během posledních 30 dnů před slevovou akcí, a ze které je sleva vypočtena. Záměrem tohoto nařízení je, aby obchodníci informovali zákazníky o slevách férově a jednotně.

Jak slevu správně uvést?

  • U produktu musí být uvedena nejnižší předchozí cena.
  • Původní cena nesmí být starší než 30 dnů (před uvedením slevové akce).
  • Pokud se zboží nabízelo kratší dobu než 30 dní, uvádí se nejnižší cena za uplynulou dobu.

Pravidlo 30 dnů se nevztahuje na případy, kdy je konečná cena podmíněna a nejde vypočíst, protože dopředu nevíme, co zákazník nakoupí. Může jít například o slevu pro stálé zákazníky, akci 2+1 zdarma, kódy od influencerů apod. Na hraně zákona by už bylo uvádění kódu v PPC kampaních (veřejně dostupné slevové kódy). V tomto případě argument cílení na danou skupinu zákazníků nedoporučujeme.

 

Případy, kdy se novým pravidlům vyhnete:

  • prodáváte pouze segmentu B2B,
  • nabízíte zboží podléhající zkáze nebo s krátkou dobou spotřeby (potraviny, květiny aj.),
  • podnikáte v sektoru služeb,
  • prodáváte nehmotné produkty (software, e-booky, webináře…).

2. Uživatelské recenze a jejich ověřování

V případě zveřejňování recenzí je prodejce povinen zajistit spotřebiteli jasnou informaci o tom, že výrobek hodnotili lidé, kteří jej skutečně zakoupili nebo ho užili. Zveřejnění falešných recenzí bude podle novely považováno za nekalou obchodní praktiku.

ověřování uživatelských recenzí

„Způsob ověřování je na vás. Jak s recenzemi pracujete, byste měli vysvětlit všude tam, kde recenze využíváte. A to i v případě, že na ně jen odkazujete/embedujete (tedy například na recenze z Heuréky nebo Googlu).”, uvádí advokátka Petra Dolejšová.

    Na co si dát pozor

    • Prodlužuje se ze 14 dnů na 30 dnů lhůta, ve které může spotřebitel odstoupit od smlouvy o koupi uzavřené např. na prodejní akci.
    • Prodejci nebudou moci uvádět falešné slevy a recenze a odstraňovat negativní recenze.
    • Pokud se spotřebitel stane obětí nekalé obchodní praktiky, měl by se snáze domoci nápravy. Například bude mít právo na odstoupení od smlouvy do 90 dnů ode dne uzavření smlouvy nebo požadovat přiměřené snížení ceny.
    • Mění se postavení inzerenta v právním dokazování – kontrolní úřad nemusí prokázat vinu, naopak vy musíte prokázat nevinu.

    Doporučení na konec. Jak nabízet zlevněné produkty?

    1. Zlevňujte pomalu a v rozumném období, aby se zachovala původní cena.
    2. Využívejte věrnostní programy, individualizované nabídky (např. v rámci e-mailingu), omezení na specifickou skupinu uživatelů, slevové kódy nedostupné přímo na webu, loyalty programy (např. po přihlášení získáte slevu 10 %).
    3. Veďte si průběžnou evidenci vývoje cen.
    4. Slevové akce plánujte dlouho dopředu – stanovte si marketingovou strategii a nebojte se poradit s profesionály.

    Máte u nás web nebo e-shop?

    V rámci aktualizace systému Omnix bude připravena možnost evidence cen za posledních 30 dní, abychom vám umožnili splnit plánované legislativní požadavky. Díky této aktualizaci budeme mít možnost volby 2 variant:

    • Evidence cen pro účel dokazování kontrolním úřadům – základní modul (v ceně u nejvyššího tarifu Excellent).
    • Pokročilá automatizovaná práce se zobrazovanými cenami dle vašich požadavků – rozšířený modul s individuálním nastavením.

    Potřebujete zkonzultovat, jak postupovat přímo u vašeho projektu? Ozvěte se nám a my vám rádi pomůžeme. Konkrétní příklady z praxe a další legislativní rady najdete v článku od specialistky na právo v marketingu Petry Dolejšové.

    Adéla Solárová

    SEO specialistkaVíce o mně