Copywriting vs. žurnalistika: šéfové a nadpisy

Datum vytvoření: 23. 02. 2018

Jak moc se vlastně liší copywriting a žurnalistika? Je jedno opravdu jen podřadné popisování produktů a druhé hledání pravdy a odhalování korupce? Rozhodně záleží na druhu média, některé podobnosti a odlišnosti ale najdete všude. My vám jich pár také přinášíme v tomto článku.

Pište pro lidi, to oni jsou šéfové

I když by se mohlo zdát, že copywriting a žurnalistika má společné jen to, že plodíte slova, není to tak úplně pravda. Postupně zjišťuji, v kolika bodech se podobají (a rozcházejí). Tady je jeden z nich.

Studium žurnalistiky mi dalo hodně. A pořád dává. Odborníci, bývalí i současní novináři, mě naučili, o čem psát a jak, aby to zaujalo čtenáře. V žurnalistice píšete pro lidi, to oni jsou vaši „šéfové“. Když napíšete článek, který nebude čtenáře zajímat, těžko si noviny koupí. A sníží se třeba čtenost a to není dobré. Vám se pak totiž může snížit třeba výplata. Nebo se rovnou zruší.

K tomu, aby byl článek alespoň trochu atraktivní (zejména ve zpravodajských periodikách), pomůže dodržování tzv. zpravodajských hodnot. Když je text splňuje, je to krok k úspěchu. Téma, o kterém píšete, by mělo být aktuální a něčím nové. Lidé si také raději přečtou konfliktní téma ze svého okolí než nudnou zprávu o tom, že se pořád nic neděje na druhém konci republiky. Krásně to můžete vidět na bulváru, ten lidi čtou, protože je plný informací, které lidi zajímají. Plný senzací.

copywriting versus žurnalistika?

A tady je ta podoba

A v copywritingu to máte podobně. To čtenáři a zákazníci čtou vaše texty, musí je tedy něčím zaujmout. (A ze všeho nejdřív je musí články najít třeba díky správně zvoleným klíčovým slovům. To je ale jiná kapitola.) Produkt se sám neprodá, potřebuje někoho, kdo ho zákazníkům představí. I tady využijete zpravodajských hodnot. Něco zajímavého a nového zaujme více než ty staré a nudné ponožky, které obchod nabízí pořád za stejnou cenu. Aktuálnost se pak projeví v nějaké slevové akci, o které také musíte informovat. A když ne ve slevách, tak třeba v aktualitách. Článcích, které se zaměřují na aktuální události, na svátky, roční období a s nimi spojené aktivity. A když nejde, aby byly články, newslettery a posty aktuální, musí být o to více zajímavé a pro čtenáře atraktivní.

Když se zaměříte na to, o čem úspěšně psát, není v těchto dvou oborech takový rozdíl. Vždy je to pro lidi. To oni si musí vaše texty přečíst.

Když nadpis trhá uši aneb Jsou tu i rozdíly

Jedna z prvních věcí, co se na žurnalistice naučíte je, že to nad celým článkem není nadpis, ale titulek. Myslím, že jsem to věděla ještě dřív, než jsem se dozvěděla o nějakých zpravodajských hodnotách, zakázaných slovech nebo žánrech. Víte, že nemáte používat v novinách slovo nadpis, když to nadpis není.

Jenže pak po vás jako po copywriterovi začnou chtít nadpisy. Zdá se vám to jako maličkost? Jenže, když tři roky posloucháte jen o titulcích, píšete titulky a editujete titulky, ono to ve vás zůstane a pak chvíli trvá, než si uvědomíte, co to vlastně na tom začátku textu bude. Copywriterům je to ale jedno. Většinou od nich uslyšíte nebo uvidíte nadpis, ale když budete mluvit o titulku, taky budou vědět, o co jde.

Je víc rozdílů nebo podobností?

Toto je jen malá část rozdílů a podobností mezi copywritingem a žurnalistikou. Jsou ale i další rozdíly. Že žurnalistika v televizi a novinách není stejná, je jasné snad každému. Ne každému ale přijde samozřejmé, že to, co vás tři roky učí na fakultě, vám během jednoho týdne v novinách docela rozbijí. Ale o tom třeba příště.

Veronika Jelínková
Autor: Veronika Jelínková
Psaní mě lákalo a bavilo už na střední škole, proto jasnou volbou po maturitě bylo vysokoškolské studium žurnalistiky. Tam stále získávám zkušenosti nejen z oboru klasické žurnalistiky, ale také PR a mediálních studií.Mám také zkušenosti s prací v novinách. Za svoji kariéru jsem už vytvořila stovky článků. V Sheanu všechny tyto znalosti využiji při psaní textů, které čtenáře zaujmou. Copywriting je často podceňovanou součástí marketingu, ale dlouhodobě přináší výsledky.

Vložte komentář



Zpět na výpis článků

Co o nás říkají klienti

“S firmou Shean s.r.o. spolupracujeme již více než 8 roků. Je pro nás stabilním partnerem s výbornými výsledky práce.”

Ladislav Horčica,  Oknostyl.cz
Ladislav Horčica, Oknostyl.cz jednatel Oknostyl Group s.r.o.

Máte dotaz k tvorbě internetových stránek?

Napište nám. Nebo nás kontaktujte telefonicky.

533 312 782info@shean.cz

Chcete být v obraze?

Přihlaste se k našemu newsletteru.