Znáte nás všichni. Křičíme na čtenáře z každého textu na webu. Když vás pošleme na dobrou a užitečnou stránku, spokojeně se usmějete a máte chuť poplácat nás po zádech. Když se u nás něco porouchá a vedeme ke spamu, neužitečné nebo neexistující stránce, jste naštvaní, že jste nám naletěli. Seznamte se. Říkají nám anchor texty. Těší nás. Proč byste se s námi měli kamarádit, ale rozhodně ne si nás znepřátelit?
Co je to anchor text
Anchor text je pojem používaný pro viditelné texty, které na sobě nesou hypertextový odkaz. Buď v rámci jednoho webu (interní odkazování), nebo z jednoho webu na druhý. Aby je čtenář rozeznal od „obyčejného“ textu, musí být barevně nebo fontově odlišené. Anchor texty jsou to, co konzument uvidí na první pohled a co tedy rozhoduje o tom, jestli čtenář proklikne dál, a nebo ho obsah mimo navštívenou stránku přestane zajímat.
Anchor textem může být:
Anchor textem můžete udělat i profláklá sousloví „klikněte zde“, „objednejte tady“ nebo „chci koupit“. Takové odkazování ale nepřinese žádný užitek. Zato nadupané anchor texty plné klíčových frází mohou posunout vaši stránku ve vyhledávačích o pěkných pár pozic výš. Proč? Napoví nám staré známé SEO, které se nenápadně ochomýtá v pozadí všeho, co se na webu děje.
Texty odkazů a SEO
Stejně jako je nutné poctivě a s rozvahou vybírat klíčová slova, která do popisu produktu, kategorie či článku na blog zařadíme, je nutné správně volit i množství odkazů a slovo nebo sousloví, které odkaz ponese. Vhodně použité klíčové slovo (a tím určitě není „klikněte zde“) v anchor textu totiž ovlivňuje hodnocení dané stránky vyhledávači i ranking stránek, na které odkazují.
Anchor texty jsou pro SEO významné, ale tato důležitost se mezi ně v rámci jedné webové stránky dělí. Nelze sice obecně říct, kolik odkazů je vhodné pro jaké délky článku, ale určitě bychom si SEO nenaklonili, kdyby bylo každé třetí slovo textu odkaz. Důležité je množství prolinkování na související stránky volené s rozvahou a především s ohledem na čtenáře – aby se text pohodlně četl a pomáhal konzumentovi orientovat se v souvisejících tématech. Taky není podmínkou, že musí být každý anchor text tutová klíčová fráze. Buďte kreativní a občas trošku slevte z pravidel. Rozhodně v každém textu na webu delším jak tři řádky neodkazujte na homepage. Robot vyhledávače to ocení.
Kromě toho, co čtenář uvidí v textu na první pohled, volte pečlivě i to, co je skryté „za“ anchor textem. Linky na stránky by měly být přímé jednosměrné odkazy vedoucí na relevantní a existující stránky. Nemá smysl odkazovat na produkt, o kterém víme, že se brzy vyprodá a jeho stránka bude zrušená, nebo na rok starou aktualitu o nové řadě výrobků v naší nabídce.
Web je soubor stovek linků – stačí jen propojit
Nejen že jsou anchor texty nezanedbatelným pomocníkem při optimalizaci textů pro vyhledávače, ale při správném použití
slouží i čtenáři.
Vodí ho webem a doporučují stránky, které jsou pro něj v danou chvíli užitečné. Prolinky by měly
logicky navazovat a
souviset. Píšeme-li článek o anchor textech, můžeme usuzovat, že se čtenář
buď lekne a bude si chtít nechat svůj web otextovat profíky – pak je na místě přidat odkaz na naše
copywriterské a
SEO služby. Druhou možností je, že se čtenář
vrhne do psaní sám. Pak mu můžeme pomoci ostatními
užitečnými články z
Shean blogu. Dávat mu ale odkaz na článek, ve kterém jsme koncem minulého roku představili nové posily našeho týmu, je jako půjčovat mrtvému kabát.
Budování a vkládání zpětných odkazů (linkbuilding) do nejrůznějších textů vlastního nebo jiného webu je důležitá činnost. A nemusí jít jen o prolinky přes anchor texty. Pokud má být budování sítě linků kvalitní pro vyhledávačovou optimalizaci a užitečné pro čtenáře, musí se jednat o systematickou a dlouhodobou (spolu)práci linkbuildera, kterým může být i SEO specialista nebo copywriter. Ani s linkbuildingem to ale není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá. O tom zase třeba někdy příště.