Život v agentuře

Na konci ledna se v pražském kině Dlabačov konal druhý ročník konference o e-mail marketingu E-mail restart. Nám už jenom podle předem představeného programu bylo jasné, že konference bude obsahově nabitá skvělými přednáškami a experty z oboru, takže jsme tam samozřejmě nemohli chybět. Inspiraci a zkušenosti jsme nasáli plnými doušky a vám teď přinášíme to nejlepší, co den plný e-mailingu přinesl. 

Jeden e-mail nestačí. Anebo jo?

Ve své úvodní přednášce představil Lukáš Balek hlavní myšlenku, která spojovala celou konferenci. Při honbě za tržbami bychom neměli zapomínat na to nejhlavnější, a tím je, že za každou e-mailovou adresou máme hledat lidskou bytost. Měli bychom myslet na to, že méně je více, a neobtěžovat naše kontakty neustálým náporem vyskakovacích oken a e-mailů.

Kvalitu máme upřednostňovat i u velikosti databáze, kde je důležitější sledovat aktivitu kontaktů než jejich počet. To samé taky platí u množstvích produktů v newsletterech i u počtu sběrných formulářů na webu. A nejvíce to samozřejmě platí u frekvence zaslaných e-mailů, kterých bychom měli posílat tak akorát.

panelová diskuze o doručitelnosti

Toto téma dále rozvinuli řečníci na panelové diskuzi o doručitelnosti, kteří se na nižší frekvenci shodli. Tak akorát může však být velmi relativní pojem a každé značce může vyhovovat něco jiného. Zatímco někteří se zákazníkům připomenou hned několikrát týdně, jiní kliknou na tlačítko „odeslat“ sotva jednou do měsíce.

Za nás doporučujeme frekvenci rozesílky důkladně otestovat a vyhodnotit. Sami si to můžete vyzkoušet –⁠ jeden měsíc pošlete newsletterů třeba osm a další jen dva. Pak vyhodnoťte, jak se množství projevilo na odhlášených kontaktech, spamovosti, ale samozřejmě i tržbách. Následně se rozhodněte, co je pro vás a zákazníky to nejlepší řešení. Frekvence rozesílky může výrazně ovlivnit doručitelnost vašich e-mailů.

TIP: Pokud si všimnete, že část vaší databáze častější rozesílku vítá, můžete si je vysegmentovat a newsletterů na ně posílat více než na zbytek databáze.

Kontakty segmentujte o sto šest

Téma segmentace ve svých přednáškách dále rozvinuli Jaroslav Kaucký, který hovořil o e-mailingu ve fashion segmentu, a Jan Jelínek, který představil případovou studii o segmentaci na základě RFM analýzy. V té je možné si zákazníky rozdělit do skupin na základě třech hlavních ukazatelů – doby, která uplynula od posledního nákupu, frekvence nakupování a celkové sumy, za kterou zákazník nakoupil.

Díky této analýze můžete zákazníky relativně snadno roztřídit do skupin podle hodnoty. Následně už můžete relativně snadno posílat každému segmentu rozdílný obsah s jinou nabídkou, vždy relevantních pro daný segment. Sníží se vám počet odhlášených kontaktů, a naopak zvýšíte šanci na prodej zboží. 

Takto detailní segmentace však nemusí být to pravé pro menší weby a e-shopy, kteří mají ve své databází pouze stovky nebo nižší tisíce kontaktů. V takovém případě je lepší segmentovat na základě jiných, vhodnějších, parametrů.

Ve více kanálech se to lépe táhne

V předchozích přednáškách bylo nakousnuto téma omnichannel komunikace, kterou ve své prezentaci hlouběji rozvedl Jakub Malý. Ten na několika případech ukázal, jak důležité je kombinovat e-mailovou rozesílku s dalšími komunikačními kanály. U svých klientů využívá například dodatečné oslovení pomocí SMS a sociálních sítí, zmiňoval také push notifikace.

příklad omnichannel komunikace v e-mailingu

Příklad: Pokud si pro své neaktivní zákazníky připravíte reaktivační kampaň, v rámci které rozešlete dva e-maily, můžete ji obohatit například o dodatečnou kampaň na Facebooku, která se zákazníkům zobrazí v případě neotevření dvou předešlých e-mailů. Zvýšíte si tak svoje šance na oslovení zákazníka a jeho případnou reaktivaci a konverzi.

Zvoní statickým e-mailům hrana? 

Jakub Malý se ve své přednášce rozmluvil o interaktivních prvcích v e-mailech a také o principech gamifikace, které u svých klientů využívají například k akvizici nových kontaktů.

příklad odpočtu u e-mailu našeho klienta

Relativně snadno už dnes můžete do newsletterů přidat interaktivní prvky, jako jsou gify či animace. Nám se osvědčily také odpočty času, které zákazníkům přehledně ukáží například konec platnosti kódu nebo slevové akce. Pomocí úpravy kódu si však můžete vyhrát i s maličkostmi, jako je změna barvy tlačítka po najetí myši. Možná se to zdá jako drobnost, ale rozhodně je to způsob, jak se značně odlišit od konkurence

příklad interkativních tlačítek od zootu
zdroj: zoot.cz

Principy gamifikace v nás probouzejí hráče a zvyšují naši angažovanost. Je tak dobré je využívat třeba při akvizici nových kontaktů. Místo klasických pop-upů na své weby nahoďte raději animovaná kola štěstí nebo sváteční adventní kalendáře. Zvýšíte tím zájem zákazníků a zlepšíte si šanci na konverzi.

příklad kola štěstí
zdroj: yves-rocher.cz
 

I s malým e-shopem se dá hrát velké divadlo

Zdálo se vám, že na vás celou dobu mluvíme řečí cizího kmene? Nebojte, e-mail marketing se dá dělat i jednoduše, srozumitelně, a navíc v měřítku zcela vhodném i pro menší projekty. Na konferenci o tomto tématu přednášeli Lucie a Lukáš Koneční, kteří na své případové studii ukázali, že mailing může fungovat i bez pokročilé segmentace nebo automatizací.

Základem úspěchu je podle nich nemilosrdné mazání neaktivních kontaktů. Nejen, že za ně platíte zbytečné peníze, ale ještě vám snižují spoustu důležitých statistik u vyhodnocování. My se pod tohle tvrzení můžeme jen podepsat, nedávno jsme o tom dokonce napsali případovku.

Ve své přednášce dále zmínili, jak je důležité personalizovat obsah a doporučili pravidelné zasílání slevových kódů k různým příležitostem. Kvůli nemožnosti napojení pokročilých funkcí na webu používají pouze základní automatizace, jako je přání k svátku nebo reaktivace neaktivních kontaktů. Díky zmíněným technikám dokáží i s omezenými možnostmi vygenerovat až tisíce transakcích měsíčně.

Brand + Mailing = ❤️

Budování značky bylo jedním z témat, které rezonovaly téměř všemi přednáškami. A my to potvrzujeme. Mailing považujeme za skvělý nástroj pro komunikaci se zákazníkem a budování značky. Ve své prezentaci o významu značky v e-mail marketingu zmínil Ondřej Kužílek potřebu správně komunikovat brand a nesoustředit se pouze na nekonečnou záplavu prodejních kampaní. E-mailing by měl vzbudit pozornost, emoce i budovat důvěru. Přeci jenom chcete loajální zákazníky, kteří se k vám budou rádi vracet i v době, kdy zrovna nebudete rozdávat jednu slevu za druhou.

přednáška o budování brandu v e-mailingu

K tomu vám může dopomoci správně vytvořená identita, což ve své prezentaci představil Nejlepší copywriter Pavel Šenkapoun. Ten zdůraznil, že je důležité svým kampaním vtisknout jasnou identitu. A pokud už ji máte, promítněte ji i do svých newsletterů. Čím více vás budou lidé znát a mít rádi, tím lépe budou vnímat značku, otevírat e-maily a opakovaně u vás nakupovat. Na zaujmutí potenciálních čtenářů máte jen 8 vteřin, tak ať to stojí za to.

Nemějte legislativu na háku

Petra Stupková z kanceláře Legitas připomněla i legislativní stránku věci a zdůraznila hlavní věci, na které je třeba si v e-mail marketingu dávat pozor. Zmínila například tlačítkovou reformu, podle které je nutné správně označovat tlačítka. Připomněla také, jak správně sbírat kontakty podle GDPR směrnic a upozornila publikum na to, že v rámci SMS kampaní je nutné myslet na uživatele s „ne tak chytrými“ telefony. Těm je třeba dopřát možnost odhlásit se z rozesílky i jinak než pouhým odkazem ve zprávě.

V prezentaci neopomněla ani novou povinnost ověřovat pravdivost recenzí. Pokud navíc recenze zahrnujete do newsletteru, musíte si ohlídat, zda skutečně patří k propagovaným produktům. Pozor si dejte i při výpočtu slev, u kterých je nově nutné vycházet z nejnižší ceny v posledních 30 dnech.

Chcete i vy rozesílat kampaně, které vám pomohou budovat značku a přivedou nové zákazníky i objednávky? Ozvěte se nám a rádi pro vás připravíme komplexní strategii e-mail marketingu, která přinese výsledky.

 

Martin Coufal

Správce e-mailových kampaní a copywriterVíce o mně