Zajímavé články
Maturitní slohovku ve škole psal skoro každý. A pro většinu byla pravděpodobně noční můrou, která definitivně pohřbila naděje na to, že by ve vás mohl být aspoň kousek češtinářského talentu, který vám někdy ještě dovolí napsat dobrý text na web nebo motivační dopis do nové práce tak, aby ho personalista nesmetl ze stolu.

Hned na úvod bych tu pro vás měla jeden velký vykřičník. Není psaní jako psaní. Zmatečné vypravování, které jste museli odevzdat ve škole během dvou hodin, natáhnout ho na tři normostrany a vymyslet originální zápletku, rozhodně neberte jako měřítko vašich tvůrčích češtinářských dovedností.

Píšu, píšeš, píšeme

Nechci tím říct, že každý může najednou sednout a začít psát knihy nebo reportáže do novin, aniž by k tomu dostal do vínku aspoň maličký piditalent. Chci tím říct to, že psaní má spoustu podob a ne každý člověk může být dobrý nebo nadprůměrný ve všem.
  • Žurnalista,
  • spisovatel,
  • copywriter,
  • bloger,
  • poetik,
  • scénárista.
Ti všichni musí umět psát. Ale každý naprosto jiným způsobem.

Nebudu se tu pouštět do rozebírání uměleckých stylů psaní, protože jim nerozumím. Chtěla bych trošku víc rozebrat dva typy psaní, které staví na reálném základě. Ale i přesto jsou dost odlišné:

Žurnalistika a copywriting.

Nechme ale stranou zásady. O tom, že copytexty musí oslovit potenciální zákazníky tím, že hledají přednosti a výjimečnosti produktu či služby a že každá novinová zpráva musí obsahovat odpovědi na otázky co, kdo, kdy, kde, jak a proč, se toho dočtete spoustu. Třeba v našem článku o tom, jak napsat dobrou tiskovou zprávu

Když nás psaní živí

Jak se ale liší samotná práce novináře a copywritera? Jste-li novinář, pracujete v časové tísni. Neustále. Tíží vás uzávěrka a přemýšlíte, jestli máte pro editora dostatečný počet zdrojů na text. Sice se ráno déle vyspíte, ale zato večer budete pravděpodobně z práce odcházet se tmou, protože definitivní uzávěrka bývá kolem desáté večerní. Nemůžete si dovolit nenapsat zadaný text, protože v novinách by prázdné místo vypadalo divně. I texty na zpravodajské weby musí vyjít rychle. Nejlépe dřív, než u konkurence. Nechci tím práci novináře srážet, naopak. Je to záslužné povolání, pro které ale musí mít člověk tu správnou povahu a vášeň.

Píšete-li copy texty, můžete si svůj režim udělat podle toho, jak vám vyhovuje. Pokud se ale chystáte jako podnikatel otextovat vlastní web, čekat rok, než doplníte všechny popisky nebo napíšete pár článků s klíčovými slovy, by mohlo být velkým hřebíkem do rakve vašeho rozjezdu. Stejně tak pokud píšete copy na zakázku, nechat si deset úkolů na poslední tři dny měsíce není dobré řešení. Jen málokdo dokáže psát několik hodin v kuse.

jak napsat správný copywritingový text

 

Tak co? Myslíte, že byste copy texty zvládli napsat sami? Máme tu pár tipů, jak začít:

  • inspirujte se blogy, podcasty, články profíků a knihami zaměřenými na copywriting
  • vytvořte si slovník pojmů a naučte se správný marketingový slang
  • učte se od profesionálů – velkých firem, které mají skvěle zvládnutý marketing (dokázali byste stejně dobře jako oni popsat nový model notebooku?)
  • text nemusíte napsat za hodinu ani za dvě – vraťte se k němu opakovaně několik dní, uvidíte v něm chyby nebo se vám naopak zalíbí
  • doplňujte slovní zásobu – poslouchejte rádio, podcasty, čtěte knížky
  • získejte zpětnou vazbu – nemusíte si ji nutně platit u profesionálů, zeptejte se kamarádů, jestli se text aspoň trošku podobá těm, které čtou na webech
  • nechtějte za článek majlant, pro začátek třeba pište jen pro reference

Copywriter není odborník na všechno

Často je také nutné udělat si k tématům rešerše, analýzy klíčových slov a získat odpovědi na nejasnosti.

Píšete texty pro klienta? Proberte s ním, jak mají texty vypadat. Jakou přednost výrobku či služby chce vyzdvihnout vůči konkurenci? Čeho si na tom zákazníci nejvíc cení? Nebojte se ptát. Nemůžete být odborníkem na všechno. Ale to, o čem psát budete, musíte mít zmáknuté dokonale.

Chcete si otextovat vlastní web? Odpadne u vás problém se seznamováním se s produktem, ale zase o něm víte možná až moc. Tím spíš je potřeba zamyslet se nad tím, co bude zákazníky vlastně zajímat. Co odliší váš web a jeho obsah od konkurence.

Jak správně postupovat při psaní copy textu?

Napoví vám náš návod. Na začátku každého textu je téma. K němu potřebujete získat dostatek informací. Rešeršemi, komunikací s odborníkem nebo vlastní zkušeností.

jak psát copy

Máte-li pocit, že už víte dost, udělejte si analýzu klíčových slov a frází. Zjistěte, co lidé nejvíc hledají. Z našeptávačů nebo analytických nástrojů jednotlivých vyhledávačů.

Ukažme si vzorový text na krátkém úryvku popisu kategorie produktu:

 

copy texty
 

Pro záclony s barevným potiskem jsou nejhledanější fráze barevné záclony, záclony s potiskem, hotové kusové záclony nebo otázky jak prosvětlit byt a jak pověsit záclonu.

Všechna klíčová a vyhledávaná sousloví se snažte v textu nenuceně použít. Přednost by však měla mít kvalita textu a čtivost. Vyzdvihněte přednosti daného produktu nebo služby. V ukázkovém textu na záclony třeba to, že záclony jsou stále moderní doplněk každé místnosti, zakoupený produkt už není nutné nijak obšívat, stačí ho jen pověsit, a při nařasení vytvoří motiv 3D efekt.

Pamatujte, že dlouhý text nikdo nečte. Rozdělte jej do kratších odstavců a proložte nadpisy nižších úrovní. Podstatné informace v textu ztučněte. Dalším důležitým prvkem pro SEO i pro čtenáře jsou odkazy. Přidejte prokliky na související témata nebo třeba na návody či recenze.

Text si po sobě několikrát přečtěte a vychytejte i poslední drobné chybky. Pozor na překlepy nebo časté opakování slov. Máte hotovo? Pak si zasloužíte pochvalu.

A jaká je rada na závěr? Psaní se nebojte. Nikdo vám nedá přesně fungující rady na to, jak psát skvělé texty. A někdy právě nejvíc čtené texty odporují většině zásad a pravidel.