BTL
Co znamená zkratka BTL?
BTL (below the line) jsou marketingové strategie a aktivity, které se označují jako podlinková komunikace (nemasová forma komunikace). Při těchto marketingových aktivitách se využívají nemasová média a cílí se na specifickou cílovou skupinu.
Podlinková komunikace se využívá pro dosažení určitého cíle, jako je například zvýšení prodeje, budování značky, získání nových zákazníků nebo upevnění vztahů se stávajícími zákazníky.
V porovnání s ATL (nadlinkovou komunikací), která je masově zaměřená na širokou veřejnost, BTL marketing využívá osobnější komunikace s cílovým publikem.
Jaké marketingové aktivity zahrnuje BTL marketing?
- Direct marketing,
- event marketing,
- guerilla marketing,
- PR (public relations)
- podpora prodeje a další formy marketingu zaměřené na konkrétní cílovou skupinu.
Účelem těchto aktivit je více zapojit zákazníky a získat měřitelné výsledky pro následné vyhodnocení marketingových aktivit.
V současné době se hranice mezi ATL a BTL pomalu ztrácí.
Příklad BTL (podlinkové komunikace):
Firma prodávající sportovní vybavení chce zvýšit prodej svých produktů mezi mladými lidmi. Může využít BTL marketingovou aktivitu, jakou je například distribuce slevových kuponů na sportovní zboží na univerzitních kampusech. Tímto způsobem firma osloví přímo svou cílovou skupinu a vytvoří si s nimi osobnější vztah, čehož by se nedalo dosáhnout pomocí například v případě televizní reklamy.